Det där med att kombinera glögg och Delicatobollar...

...kan det verkligen vara en god idé? Vet inte - men man måste ju prova. För ganska många veckor sedan fick jag hem ett glöggpaket från Saturnus med årets två glöggnyheter: Päronglögg (som jag har recenserat HÄR) och så denna glögg. Med smak av Delicatoboll. Det följde dessutom med en flaska av fjolårets succeglögg Hallon- & Lakritsskalle (recension finns HÄR).
 
 Pressbild från Saturnus

Vi börjar med doften. Den luktar precis vad den utger sig för att vara. Glögg och Delicatoboll. Den doftar ganska mycket kokos. Det är en trevlig doft, men den hade gärna fått dofta mer glögg.
 
Smaken då? Tja... Enligt min mening faller tyvärr denna glögg in i kategorin Smakexperiment som borde stannat i testköket. Den var inte speciellt god och jag är osäker på om flaskan ens blir uppdrucken faktiskt. Jag håller med min provsmakningskompanjon Åsa: den smakar smör. Och även om smör är gott så är det inte att rekommendera i glöggen!
 
Efter förra årets recensioner av Saturnus glögg skrev jag: Men en sak kan jag konstatera: den som föredrar lättglögg kommer inte att komma hem besviken om det står Saturnus på flaskan. I år måste jag nog lägga in en liten komplettering till den meningen: Undvik denna glögg...
 
Betyget då?
Jag är ledsen, men tyvärr....
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.
 

PS1: Titta in lite senare. I eftermiddag presenterar jag den ultimata glöggkorgen.
PS2: HÄR är länken till mitt gästbloggsinlägg hos Sara/vardag.nu

Kommentarer
Linda / Candy Christmas säger:

jag har inga som helst planer på att köpa den... och det hade jag inte innan din recension heller... du bekräftade bara det jag trodde.

Svar: Yepp. Den var inte rolig. Men smaken är som baken, så om den står vid en spis i närheten så testa :-) Det kan ju vara så att du gillar den .-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 08:15:31
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Helenes Jul säger:

En kollega till mig har tydligen införskaffat den där. Jag förstår inte ritkigt varför. Tycker inte alls att den verkar god. Konstig smakkombination. Skönt att se att jag tydligen inte är helt ute och snurrar :-)

Kram

Svar: Be om en provsmakning vettja. Smaken påminner som bekant om en rumpa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 08:52:30
Bloggadress: http://helenesjul.blogspot.se
Sofia säger:

Apropå glögg testade jag häromdan av en slump att dricka glögg och äta parmesanost. Jäklans vad gott det var! Det kan jag verkligen rekommendera.

Svar: Det låter SUPER! Måste testas. Tack för tipset :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 09:33:29
Bloggadress: http://sregloh.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Jag smakade den på matmässan men jag tyckte faktiskt den var skitgod. smaakde verkligen delicatoboll och var riktigt fyllig för att vara en "alkoholfri" glögg. Fick även smaka päronglöggen från Saturnus, den var super! Kommer nog bli en och annan drink på den i vinter:)

Svar: Jo... Du och jag brukar inte ha samma glöggsmak haha. Jag älskade ju förra årets Blossa till exempel.
Päronglöggen tyckte jag var god som en varm dryck. Men det är inte en god GLÖGG. För vek i kryddorna. Men god.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 09:54:31
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Tänk vad olika man kan tycka! Jag var förvånad över att jag tyckte den var så god!

Svar: Jo - det är skönt att man inte alltid tycker lika :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 14:43:49
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Har varit på vift + att stormen tog min uppkoppling så nu hade jag en del att läsa ikapp :-D Och kan iaf konstatera att vad gäller denna glögg är vi rörande överens. KRAMAR

Svar: Mmm. Enligt min mening fullständigt onödig. Men Nova, 1.5 år gillade den :-) Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-19 | 08:24:05
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback