Att skapa julstämning - om man måste begränsa sig...

Igår kom Jessica/Jul i Laloland med en utmaning. Om du bara fick ha fem saker under hela julsäsongen för att bygga upp julstämningen - vilka skulle det vara? Vilka 5 skulle DU välja? Anta utmaningen du också! Kom i håg att du inte får svara "julmat", utan då måste precisera vilken mat. Okej. Jag hakar på.
 
Jag är glad att hon säger "saker". Det betyder att familjen inte måste räknas med bland de fem - för de är inga saker. Pust. Därmed fick den allra viktigaste beståndsdelen i livet - och därmed även i julen - ett frikort. Och även att hon säger "bygga upp julstämningen". Det betyder att jag kan fokusera på det som pågår under november och december. Men kanske inte just på julafton - då ska ju stämningen redan vara på plats.
 
Men att bara välja fem saker... Hmm... Okej. Låt nedräkningen börja:
 
5. Julkalender.
Väldigt viktigt för att känna att julsäsongen verkligen har inletts och att nedräkningen är igång. Det som betyder mest är att kalendern faktiskt kör igång. Sen är det en stor bonus om det är en kalender som jag älskar och vill se vartenda avsnitt av.
 
4. Bapelsin, gubbdjävel!
När de första blodapelsinerna dyker upp i butiken är lyckan gjord. Jag klämmer i mig nåt kilo varje dag och njuter. Bara njuter.
 
3. Amerikanska farbröder från way back in time.
Det finns inga som är så bra på att skapa julstämning i toner som Frank och Dean.
 
2. Glögg.
Nu är glögg något jag dricker under större delen av året, med undantag för de varmaste sommarmånaderna. Men ändå. Det är en helt obligatorisk del av hösten, adventen, vintern, julen. (kan inte tänka mig att någon blev förvånad över glöggens höga placering...)
 
1. Juleljusen.
För när adventsljusstakarna lyser (både de elektriska och de levande ljusen) först då. Då är det verkligen på riktigt. För där ljuuuuuuusen är, där är det juuuuuuuuuul!
 
Hur ser din lista ut?

Kommentarer
Sara på Vardag.nu säger:

Punkt nummer 1 håller jag helt med om! Utan ljusen blir det ingen riktig jul. Det ska vara en brandfara, det är det som är grejen ;) Men någonstans på min lista måste ändå lussebullarna komma, de bara måste jag ha...

Svar: Åhhh lussebullar!! Måste röja frysen snart så att jag kan baka mina kramforsbullar... Det är världens godaste saffransbullar...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 08:43:49
Bloggadress: http://vardag.nu
Anneth Strinnholm säger:

Utan inbördes ordning:

* Granen. Tjusig plastgran klädd i silver & rött. Den får en ny specialinköpt och extra snygg kula/hänge i sig varje år, det är tradition.
* Dofterna. Kanel, apelsin, nejlika, saffran, pepparkaka... Från bakning, doftljus, rengöringsmedel - det ska dofta jul!
* Filmerna. Jag har ett gäng som ses varje år: It's a Wonderful Life, Nightmare Before Christmas, Grinchen (den gamla tecknade), Die Hard (!), Ensam hemma 1 & 2, A Christmas Story och Miracle on 34th Street.
* Musiken. Inte typ Absolute Christmas-blandningar (urk) utan gärna carols, Sinatra & gänget, The Priests, gospelkörer, filmmusik a la Ensam Hemma...
* Julklappsinköpen. Det där med "i år struntar vi väl i paketen?" är inget för mig. En genomtänkt klapp till varje person!

Svar: Härlig lista! Och inte sjutton behöver du ett utropstecken efter Die Hard. Det får gå in som julfilm. Samma sak med Dödligt Vapen ju :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 08:50:42
Maja säger:

Ännu ett bra inlägg!

Svar: Hej Maja! Tack för dina fina ord <3
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 09:47:05
Bloggadress: http://entryggtillvaro.tumblr.com
Therese Bjärstig säger:

Ska klura på det ett tag, men din nr tre hade jag ingen aaaaaning om tills det år då jag fick din julcd, som nu är ett stående inslag och tradition i mitt sätt att skapa stämning, liksom frekventa besök här :-D

Svar: Det känns helt sjukt att vara en del av en tradition. På ett bra sätt. Men du är ju en del av både min jul och min vardag också <3
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 13:47:51
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Marias Bakglädje säger:

ÅHÅ!! Här har jag missat nåt minsann! Jag älskar julen, fyller år på julafton! Jag skulle gärna julstöka redan i september :D

Jag brukar inte tigga röster och så, men jag skulle bli sååå himla glad om du ville rösta på mitt bidrag i denna tävlingen. Mitt bidrag är bilden med macaronsen, VECKA 4 :) Jag älskar dig livet ut om du gör det ;)

http://www.tv4.se/hela-sverige-bakar/artiklar/vem-r%C3%B6star-du-p%C3%A5-i-v%C3%A5r-stora-baklycket%C3%A4vling-527a1592c45948ed76000025

Svar: Åhå! Välkommen hit :-) Får säga grattis i förskott då! Jag älskar också julen - men det kanske du har listat ut redan :-)
Måste spana in din blogg och ditt tävlingsbidrag - en annan kväll
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 14:40:55
Bloggadress: http://mariasbakgladje.blogg.se
Karin säger:

Min lista skulle nog bestå av:
1. Julgran (doften av gran gör halva julen)
2. Julskinka
3. Glögg
4. Clementiner
5. Nils Landgrens skiva "Christmas with my friends"

Svar: Bra lista. Nisse Landgrens skiva har jag missat, får spana in den :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 15:02:17
frukallgren.blogg.se säger:

Så mysiga bilder! Skulle heller aldrig fira jul utan juleljusen och julkalender :D

Svar: Tack Johanna :-) Och visst är det måsten! De bara MÅSTE vara där.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 19:27:05
Bloggadress: http://frukallgren.blogg.se/
Jessica säger:

Alltså blodapelsiner - tänkte inte ens på dem! Jag är som du. Käkar hur mycket som helst och i alla former!
Och så julkalendern förstås....men jag kan nog klara mig utan, kanske, lite, trots allt.
Bra att du tolkade mig rätt med "saker"!

Svar: Haha men det var en rolig utmaning! Och blodapelsiner är ett MÅSTE. Minns när jag skickade iväg exet för att handla mat och bad honom titta om det hade kommit blodapelsiner, och isånt fall köpa lite. Sen kom jag på: hmmmm.... Vi har precis lärt känna varandra. Han har ingen aning om vad jag menar med "lite" när man pratar om blodapelsiner. Så jag fick ringa och förtydliga att jag menar sisådär 5-6 kilo :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 21:38:26
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Robin säger:

Glögg, blodapelsiner och SVT:s julkalender, är ett absolut måste för min del i alla fall =)

Svar: Då är vi helt överens även på denna punkt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 21:42:54
Bloggadress: http://thegamingground.com
Anne säger:

1. Mitt tomtelandskap (kyrka,pepparkakshus,gran, m.m.) gjort av grönländska pärlor.
2. Adventsljusstaken som mina föräldrar åkte runt halva skåne för att fixa en ny när den första gått sönder.
3. Glögg!
4. Saffran (i olika former, bullar, nötpajer m.m.)
5. White christmas- mor, jag och min dotter har sett den varje lilla julafton då alla bestyr inför julafton är klara.
Till doften av risgrynsgröt, glögg, griljerad skinka och med massor av clementiner och glögg till.
I år blir det tungt...

Svar: Kramar i massor!förstår sy det måste vara tungt, kan inte ens föreställa mig hur det vore utan mamma...

Pepp till dig och de dina
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-09 | 00:51:52
Bloggadress: http://www.miserywitchen.blogg.se
Robin säger:

Hehe, precis ^^ Jag tror dessutom att årets julkalender kommer att äga stenhårt! Det är ju lillsnorre som medverkar liksom xD

Svar: Precis. Haha det var länge sen man såg hem till Midgård
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-09 | 13:50:43
Bloggadress: http://thegamingground.com
Linda / Candy Christmas säger:

JULGRAN
ELLJUSTAKAR
GLÖGG
JULGODIS
JULMUSIK

Svar: Bra lista :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-09 | 23:05:29
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Ulla säger:

http://jouluni.blogspot.fi/2013/11/viisi-valttamatonta.html

Svarat :)

Svar: Då blir det en humorstund med Google translate ikväll ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 09:41:36
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Robin säger:

Jaså? ;) Det går dock rykten om att de ska spela in nya avsnitt utav "Hem till Midgård". Så vi får se hur det blir med den saken.

Svar: Sweet!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 15:10:05
Bloggadress: http://thegamingground.com/
Klara Strömqvist säger:

Åh vad fin blogg du har! Kram :)

2013-11-17 | 22:26:53
Bloggadress: http://klaralovisastromqvist.blogg.se/
Jasmine säger:

Mysigt! Jag ser fram emot att ladda upp inför julen.
Kram

2013-11-17 | 22:35:30
Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
Julia säger:

Ååh så är det nästan för mig också! Ungefär lika :) Fast egentligen, inget går att precisera riktigt när det handlar om jul... När det är jul ska det ju vara ALLT som hör julen till! Haha, men supersnyggt inlägg! :)

2013-11-17 | 22:36:45
Bloggadress: http://jrphoto.webblogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback