Är det skillnad på karamellfärg och karamellfärg?

Japp. Det är det. STOR skillnad. Jag hade faktiskt inte reflekterat över det tidigare, men det blev väldigt tydligt förra året. Jag gjorde polkagrisar som rödfärgades med karamellfärg från Panduro. Sen åkte jag hem till Kramfors och så gjorde vi ett lass polkagrisar hemma hos min syster, och där använde vi den vanligaste karamellfärgen i livsmedelsbutikerna, den från Dr Oetker.
 
Här har vi polkagrisar som färgats med karamellfärg från Panduro. Julröd. Det röda är kraftigt rött. Det vita är vitt. Snyggt och prydligt. Var sak på sin plats.
 
 
Och så tittar vi på Dr Oetker-grisarna. Samma recept. Samma tillvägagångssätt. Helt olika slutresultat. Den röda färgen "blöder igenom" på det vita så grisarna är flera nyanser av rosa, istället för att vara vita och röda.
 
Jag vet vilken färg jag väljer...

Kommentarer
Linda / Candy Christmas säger:

Oj vilken skillnad... enkelt var, med andra ord.

Svar: I do agree!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 12:27:23
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Ulla säger:

Jag brukar köpa från apoteket karamellfärg. Köpte sedan en gång Dr Oetkers från matbutiken och var mer än besviken. Färgen var inte klar och dessutom gick det helt otroliga mängder av färgen för att färga med den.

Svar: Ja precis. Det har jag också märkt - att det krävs mycket. Så trist.

Sen är den mer rödrosa än rödröd. :-(
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 15:38:57
Bloggadress: http://Http://jouluni.blogspot.fi
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Det var lite skillnad , kan man säga!

Svar: Ja. Det blir så himla tydligt när man tittar på dem sida vid sida
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 18:07:19
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Se där, både färg och pepparmints råd har jag nu fått från dig, så jag bör inte misslyckas om jag gör polkagrisar ;-D Njut av din softa kväll, här blir det en mugg varm & kall och film, dock ej med jultema utan läckbergs senaste film... KRAM

Svar: Men om du ska göra polkagrisar så är det absolut viktigaste rådet: Rör inte i sockerlagen medan den kokar. Då bildas sockerkristaller och det blir en florsockerhög istället för en smidig "karamellkorv".
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 18:51:44
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Annas jul säger:

Oj vilken skillnad. Ibland är det större skillnad på kavliten än vad man tror. Tack för tipset!

Svar: Varsågod :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 21:58:24
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Maries strålande jul säger:

Oj vilken skillnad. Att den är mer rosa än röd har jag retat mig på tidigare när jag verkligen velat ha rött. Men nu vet jag var jag hittar det.

Svar: Ja, det blir så himla tydligt när man ser dem bredvid varandra...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 22:36:00
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Åsa säger:

OJ!! Nu förstår jag! Vilken tur att det var slut på rödfärg i alla de "vanliga" affärerna när vi skulle göra polkagrisar förra året! :-)

Svar: Yepp. Då lärde vi oss något viktigt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-11 | 13:04:09
Lillgarden säger:

Oj det var lika stor skillnad som i mitt inlägg skillnad på ägg och ägg! :)

Svar: Det är tokigt!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-11 | 17:37:22
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Nina säger:

Hej! Jag har i flera år varit inspirerad av ditt polkagrisinlägg och i år ska det bli av!! Men nu en helt annan fråga - den fina vita ljusstaken du har på fotot längst upp på din sida är så oerhört vacker. Vet du var den kommer ifrån? Tänker skriva upp den på önskelistan :)

Svar: Hej! Roligt att kunna inspirera, hoppas att du kommer till skott med polkagrisarna i år.

Angående ljusstaken så, jo jag vet exakt vart den kommer ifrån: den är tillverkad av morfar i hans garage :-)

Modellen heter "Nora" och den brukar finnas i diverse hemslöjdsbutiker och på vissa marknader.

Lycka till, både med grisarna och ljusstakeletandet
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-05 | 19:53:52

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback