Sushi for beginners

Min pappa älskar sushi. Det gör i och för sig jag med, men jag bor ju i Stockholm och här är sushirestauranger vanligare än McDonalds (tack och lov). I Kramfors, där föräldrarna bor, finns det inga sushiställen så... Då blir det till att ordna det själv!
 
 
Det var första gången jag gjorde sushi. Det var inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Faktiskt. Dessutom kändes det väldigt lyxigt att tillaga den på pappafiskad fina fisken och på mammas hemmagurkor.
 
Nån annan som brukar göra sushi?
 
 
Vi gjorde fem varianter: Makirullar med crabfish, sesamfrön och avocado/gurka. Sen nigiri med lax, crabfish, räkor och pilgrimsmussla. Vi använde vanliga, små räkor istället för jättevarianten. Jag tycker att de små räkorna smakar mycket mer, så det blir helt klart godare. Nackdelen är att de små rackarna har en tendens att ramla av när man doppar nigirin i soya...
 
 
Tillagning av riset:
Det här är ett ordentligt lass. Jag tror att det blev 30 rullar och 40 nigiri, så det var på tok för mycket mat till tre personer... Men eftersom det blev bra så skriver jag ändå ner precis hur vi gjorde - så får man anpassa måtten en annan gång...
 
8 hg sushiris
10,5 dl vatten till kokning + vatten till sköljning och blötläggning
 
1,25 dl risvinäger
0,75 dl strösocker
2 tsk salt
 
Gör så här:
  1. Skölj riset upprepade gånger tills vattnet är klart och rent. (ca 6 gånger)
  2. Täck riset med vatten och låt det stå i minst en halvtimme.
  3. Häll av blötläggningsvattnet och fyll på med 10,5 dl nytt vatten. Koka i 12 minuter.
  4. Låt riset vila i pannan i 15 minuter. Lägg en kökshandduk över pannan (fråga mig inte varför!)
  5. Medan riset vilar: koka vinäger, socker och salt tills sockret och saltet har lösts upp.
  6. Bred ut riset på en bricka eller bakplåt eller dyligt. Häll över vinägerblandningen och blanda. Sen är riset klart. Nu börjar det roliga :-)
Mamma förbereder maki
 
Makirullar
Lägg en bit plastfolie mellan bambumattan och noribladet. Lägg ett lager ris på noribladet, men spara nån centimeter både i över- och underkant. Lägg sedan på fyllningen. Vi använde crabfish, avocado och gurka. Och sesamfrön som rostats i en torr stekpanna. Men det är ju bara att fylla med vad man gillar. Lax så klart. Morötter. Strimlad omelett. Till exempel. Sen är det bara att rulla ihop rullarna, på samma sätt som en rulltårta. Skär i ca 1,5 cm tjocka skivor. Blöt kniven mellan varje snitt så att inte riset klibbar så förbenat :-)
 
Pappa fixar nigiri
 
Nigiri
Förbered det som ska toppa nigirin. Vi använde lax (skivor från stjärtbiten), pilgrimsmusslor (halstrade, därefter skurna som "fjärilskotletter") och räkor (som så klart måste skalas).
Blöt händerna och krama ungefär en matsked ris till en avlång "boll". Lägg på toppingen. Blöt händerna igen innan nästa boll kramas - annars står man med händerna helt fulla med klibbigt ris...
 
Till serveringen
Japans soya, wasabi och ingefära. Varning för Blue Dragons ingefära, den smakar verkligen sk*t.
 
Dagen efter...
Om man har en större bit fisk än vad som går åt så kan man ju unna sig att skära ut fina, jämna bitar mitt från fisken. Fiskben och räkskal. Koka en fond direkt, så finns det en bra bas till en snabb fisksoppa till morgondagens middag :-)
 

Kommentarer
Anonym säger:

Kul att du bloggar igen!
Lyxiga sushi!

2013-07-31 | 15:13:20
Marie säger:

Hm vet inte varför mitt namn försvann och det blev anonym..

Svar: Hej Marie!
Kul att du tycker det! Och det är kul att vara igång igen måste jag säga! Jag har saknat bloggandet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-07-31 | 15:14:06
Bloggadress: http://scrappa.gladers.net
linda/candygirl säger:

Svar: haha...är inte sugen på ta mitt eget heller...men jag måste. Vi ska byta förråd ( orkar inte förklara) och då är jag ju illa piskad att flytta/ städa.

Jag gör egen sushi. Nästan som du. Riset gör jag lite annorlunda (och jag tycker jasminris funkar lika bra, om inte bättre, än sushiris)

Jag gör dock aldrig sushi under sommaren...känns som att det där med rå fisk och värme är vanskligt

Svar: Jasminris? Coolt, det ska jag testa! Sushiriset kostar ju en slant! Och angående sommarsushi så känns det helt okej. Jag menar, från kylen till sushin till munnen. Då tror jag faktiskt att riset är en större bov i den bemärkelsen.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-07-31 | 18:16:22
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Therese Bjärstig säger:

Jag ääääääälskar sushi å gör det ofta själv då det är dåligt med ställen i Dorro som serverar detta mumsiga, måste nog ta å göra en laddning snart igen då snålvattnet rinner efter att ha sett era ;-D

KRAM!

Svar: Ja det är konstigt. Att små städer/samhällen kan ha 7 pizzerior som går runt. Men ingen annan variation i köpematen. Undra när det kommer att ändras?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-07-31 | 19:10:59
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Stina säger:

Lagar inte, men äter GÄRNA!

Svar: Samma här egentligen. Finns det ett sushiställe i närheten så är det liksom ingen idé. Förutom att det är kul. Men det var jävligt roligt att testa :-) :-) :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-01 | 01:01:23
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Cajsa Lindahl säger:

gooooooott! :D

Svar: Oh yes!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 23:18:45
Bloggadress: http://cjssong.blogg.se/
lovelifeasamuslim.blogg.se säger:

Åhh fina bilder! Har en fråga hur kan man få fler bloggläsare, är ny här o vet knappt hur allt funkar heh, har aldrig smakat sushi, tänker prova på, ska jag laga själv eller föredrar du att jag äter det på något sushi ställe? :)

Svar: Hej du! Om du aldrig har ätit sushi så tycker jag definitivt att du ska prova på det :-) men köp den på en sushirestaurang. Kostar 70-100 kr beroende på hur många bitar man tar. Om du gillar det kan du ju testa att göra det hemma sedan. Det är liksom inte värt pysslet om man inte från början vet att man gillar det :-)Angående fler läsare till bloggen... Tja, du kan börja med att ta bort lösenordsskyddet så att man kan komma åt den :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 23:19:45
Bloggadress: http://lovelifeasamuslim.blogg.se/
lovelifeasamuslim.blogg.se säger:

Ojjj, jag visste inte att jag hade lösenordsskyddat haha tack så mycket för svaret! Måste verkligen prova på sushi men vågar inte...fast dina bilder är ju så fina så man blir sugen på något sätt haha ännu en gång tack för svaret! Kram

Svar: Så lite så :-)En annan sak du kan titta på under inställningar är att bocken i "lämna ut hela inlägget i RSS-flödet" är ifylld. Och att bocken "dölj sidan för sökmotorer" inte är ifylld. Har du ordnat dessa grejer + tagit bort lösenordsskyddet så motarbetar du inte dig själv i alla fall :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 23:29:03
Bloggadress: http://lovelifeasamuslim.blogg.se/
Em säger:

Men så underbart gott! Länge funderat på att göra egen Sushi, kanske passa på nästa gång min sushiälskande svägerska kommer till stan!

Svar: Testa :-) Det var himla roligt, det blev himla gott! I ärlighetens namn kanske inte så prisvärt jämfört med att handla färdigt - men umgänge över matlagning är ju bland de trevligaste formerna av umgänge!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-18 | 17:07:03
Bloggadress: http://www.eeebee.se/underbarajul/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback