Tisdag är keramikdag

Förra tisdagen var jag på keramiken för första gången denna termin. Åhh så roligt det var. Det är verkligen en speciell känsla där. En bra mix av gamla och unga människor. Vissa gör bruksföremål med enkel, men stilren, design. Andra gör skulpturer med en sån fanatasi att min hjärna inte riktigt hänger med. Och allt däremellan så klart.
 
Ytterligare några - däribland undertecknad - är relativt nya på området, Hur långe får man definiera sig som ny förresten? Jag antar att det är ok att vara ny så länge det är leran som bestämmer över mig, inte jag som bestämmer över leran....?
 
Planen är att vara den som bestämmer. Det bör ske inom en inte allt för avlägsen framtid tycker jag. Eller jag tror att jag bestämmer ganska mycket över leran. Så länge jag inte drejar...
 
Här är lite grejer som jag gjorde klart före jul.  Älskar verkligen den röda färgen. Lite sjuttiotal, gillestuga och gulnad furu över den. Men på ett bra sätt. Synd bara att det är så svårt att få den snygg.... Men på ovanstående måste jag säga att det gick bra. Det blev en tredje röd skål, men den har jag faktiskt slängt, för den skulle aldrig någonsin bli använd.
 
Idag får jag hämta två färdiga saker. En eller två saker som är klar med första bränningen och där det återstår glasering. Det innebär att jag kan sitta och dreja idag. Om inte alla drejskivor är upptagna vill säga.
 
Nåväl. Det visar sig.
 
 

Kommentarer
Fisan säger:

Men så snygg den röda tallriken blev! Var går du på keramikkurs?

Svar: Det är inte en kurs, utan en öppen verkstad. Uppe i Hagalund, intill Villa Odin, du vet? De enda husen som är kvar med snickarglädje, bortanför blåkulla.
Det är öppen verkstad, och man löser antingen för en termin, eller betalar per gång. Sen betalar man för det material man förbrukar.
http://www.solna.se/sv/kultur-bibliotek/hantverk/hagalunds-keramikverkstad/
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-29 | 09:37:40
Bloggadress: http://rdetbarajageller.blogspot.se/
Leo säger:

Runt runt går drejskivan, det har jag sett på TV, men hur drejar man ett ovalt fat?

Svar: Hehe du har så rätt. Och man behöver inte alltid dreja... Det gröna fatet, där har jag kavlat ut leran och använt en form som mall.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-29 | 09:56:23
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Lillgarden säger:

Snygg!
Och vad kul att gå på kurs!

Svar: Det är inte en kurs. På gott och ont skulle jag vilja säga. Det är en öppen verkstad, så det är bara att titta in. Antingen löser man terminskort, eller så betalar man per besök. Det är ingen kurs, men det finns erfarna människor på plats som kan hjälpa till och svara på frågor och så. Men jag skulle vilja gå en drejkurs. Kanske till sommaren :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-29 | 10:32:38
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Linda/Candygirl säger:

Härligt. jag skulle vilja testa nåt sånt där...

Svar: Det är verkligen superroligt! Jag är så glad att jag började :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-29 | 13:56:51
Bloggadress: http://www.candygirl.nu

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback