Rostbiff. En rätt fet sådan :-)

Det märks i butikerna att vi går mot våren. Igår var jag in en sväng på Åhléns efter jobbet och det var fullt av härliga pasteller. Även om jag själv inte är en pastellbrud så är det ett säkert tecken på att vi går mot ljusare tider och det gillar jag.
 
Något som däremot inte var pastellfärgat utan riktigt härligt rött var rostbiffen som vi gjorde till nyår. Eller vad säger ni om detta?
 
 
En nätt liten stek (4,5 kg!!!) av högrev bands upp och bryndes runt om. Grönsaker (morot, lök och rotselleri) lades i botten på en ugnsform tillsammans med ett par paket bacon och en flaska rödvin. Steken ovanpå med köttermometer i den tjockaste delen. Sedan fick den stå i ugnen (ugnstemperatur 80 grader) i cirka 10 timmar, dvs när termometern visar 63 grader som innertemperatur på köttet. Quality takes time :-)
 
Vill man inte ha så rött kött så går det så klart att dra upp temperaturen några grader till. Men det verkar onödigt tycker jag :-)
 
 
Såsen gjordes av rödvinet + grönsakerna som gosat i ugnen med rostbiffen. Ner med rubbet i en panna och koka en kvart eller så. Sila av det och koka igen. Tillsätt lagerblad och kanske en skvätt sherry om det finns hemma. Eller nåt annat gott. Nu ska såsen reduceras ner så att smakerna koncentreras. Smaka av med lite grädde och en ordentlig klick smör.
 
Alltså precis samma tillvägagångssätt som till annandagens oxfilé med andra ord. Och om någon undrar: Svar ja. Högreven BLIR mör av så många timmar i ugnen. Visst, det är delar i köttet med senor, det kommer man inte ifrån. Men det är ju bara att skära bort dem på tallriken :-)
 
Bli nu inte avskräckt. Allt sköter sig själv när man väl är klar med den där kvarten från början. Och en mindre köttbit av family size är säker klar på "bara" fem timmar :-)

Kommentarer
Ninni säger:

Åh så gott! Älskar rostbiff :')

Svar: Supergott! Och älska mat som lagar sig själv :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-10 | 20:06:06
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Annie Johansson säger:

åh vad gott med rostbiff, hoppas du får en bra dag :)

Svar: Super :-) åh tack, och jag önskar dig densamma!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-11 | 07:23:21
Bloggadress: http://www.anniejohanssson.blogg.se
Åsa säger:

Namnam, det där ska jag definitivt göra om.. fast kanske med en lite mindre köttbit nästa gång. :-)

Svar: Haha har du inte tid med 10 timmar? Och en mage att fylla? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-13 | 15:14:34
Åsa säger:

Haha, jag har ju en ganska matglad mage att fylla.. men inte ens den klarar av en så stor köttbit innan den blir dålig. ;-)
Tiden den tar att laga kan jag nog alltid lyckas få till.. på nåt sätt. :-)

2013-01-15 | 12:01:53

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback