Pekingsoppa á la Pernilla

Vintertider är ju sopptider, eller vad säger ni? Komma in efter en dag i pulkabacken och äta en rykande het soppa och bara njuta. Nu tänkte jag bjuda er på ett recept som jag aldrig har lagat själv. Men jag har i alla fall ätit det :-) Det är min syster Marie som brukar laga detta, och det gör hon med den äran. Hon har i sin tur fått receptet av en kollega. Tack Pernilla (lite så där i andra hand) för ett toppenrecept.
 

Pekingsoppa 6-10 port.
Denna soppa smakar verkligen som den gör på chinarestaurangerna! Propotionerna nedan gör den till en soppa med "mycket innehåll" så detta är snarare en middagssoppa än en förrättssoppa. Syrran har dessutom minimajs i sin version (som framgår av bilden, men inte av receptet!)

1 kilo kycklingfileèr el. 2 grillade kycklingar
2 stora purjolökar
2 burkar smala bambuskott (mr cheng)
(ev. vattenkastanjer & morötter)
1 flaska chilisås felix
2 hönsbuljongtärningar
lite soja
2-3 msk sambal oelek
c:a 2 liter vatten
maizena
lite socker
 
 
Gör så här:
  • Tärna kycklinfileèrna, och småkoka 10 minuter, eller dela den grillade kycklingen
  • Under tiden: bryn purjolöken, häll i chilisåsen, bambuskott, buljongtärningarna, Sambal oeleken soja m.m
  • Häll i vattnet o låt koka upp, sila kycklingen från vattnet den kokat upp i.
  • Nu småkokar allt, så red av med maizena (c:a 1/3 förpackning bör räcka).
  • Smaksätt eftersom till en bra smak, tillsätt även lite socker, så den blir både stark o söt.
     

Kommentarer
Sara på Vardag.nu säger:

Ser gott ut!

Svar: Den är toppen verkligen! Trevlig helg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-09 | 12:52:34
Bloggadress: http://vardag.nu
Lillgarden säger:

Oj så gott! Det måste jag testa en dag!!

Svar: Do it! Den är toppen :-) ha en fin helg!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-09 | 15:51:11
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Anne säger:

Önskar dig ett fantastiskt år! Och tackar för all härlig inspiration! Har lagt in en bild till dig på min blogg. Det är julgransfoten min far gjort eftersom han inte tycker de man får med plastgranarna är fina. Jag kommer troligtvis (åh, håll tummarna!) flytta till ett litet hus i skogen inom några månader, med ett jättestort vitmålat uterum. Tror det blir perfekt med den julgransfoten med min rosa julgran där! ;)

2013-01-09 | 17:36:15
Bloggadress: http://www.miserywitchen.blogg.se
Therese säger:

Lät inte dumt, är lite dålig på soppor så denna ska jag lägga på minnet.... å riven ingefära å blodapelsing låter toppen ,ska handla i morgon då Magnus kommer hem å avlastar i vabbträsket, så då ska jag sno ihop en taggtrådskur! :-D KRAM

2013-01-09 | 19:09:02
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Hanna Karlsson säger:

Gott det låter. Tack för tipset!

Svar: Varsågod :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-10 | 07:02:03
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
Sanna säger:

Vilken läcker soppa!

Svar: :-) gott som bara den!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-10 | 18:57:44
Bloggadress: http://engnuttasocker.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback