Januari börjar året, februari kommer näst

...och helt plötsligt inser man (läs: jag) att oj, vad tiden går fort. Snart är det nytt år igen... I år har jag inte avlagt några nyårslöften. I år heller ska jag kanske säga. De brukar ändå aldrig hållas. Men tankar om att kanske leva lite bättre, lite smartare och lite sundare finns där i alla fall.
 
2013 vill jag skaffa mig lite bättre rutiner. Men det är -som sagt- inga nyårslöften...
  • Som fredagsrutin på jobbet: Göra en grov prioritering över kommande vecka. Men även fila på småsaker som att städa av skrivbordet. Diska thekoppen när jag går hem. Fylla i statistik och tidrapportering och uppdatera nästa veckas almanacka. Sånt gör att det blir MYCKET enklare att kliva upp ur sängen på måndag morgon.
  • Äta mer och bättre mat. Om man tittar på senaste tidens blogginlägg så kan man kanske få intrycket av att jag inte gör annat än att laga mat. I vardagen så äter jag en byggjobbarportion med mat till lunch, och tar en macka/yoghurt till kvällen. Det är ju så tråkigt att laga mat till sig själv... Men jag lagar väldigt gärna mat när någon annan kan klappa mig på axeln och säga "åh vad gott". Nån som känner igen sig... :-)
  • Röra på mig. Jag vill verkligen komma igång. Då kanske den där förbannade tröttheten ger med sig också...
  • Få saker gjort. Istället för att titta på dem och hoppas att saker och ting ordnar sig om jag ignorerar det tillräckligt länge. Men jag är 34 år gammal, och jag borde faktiskt ha förstått vid det här laget att tvätt inte tvättar sig själv. Och att lådor med julpynt inte på något magiskt vis transporterar sig ner i förrådet av egen maskin.
  • Lite roligheter måste också få plats: Prioritera keramiken. Ibland är jag för trött när jag går ifrån jobbet, och hoppar helt enkelt över det. Men jag vet ju att jag kommer att vara så mycket gladare och så mycket mer energifylld in the long run om jag går dit istället för att gå hem och sätta mig i soffan och stirra.
Håll en tumme för mig. Jag tror att jag kan behöva alla tummar ni kan erbjuda - i alla fall för att greja punkt 1 - 4. Jag lovar att hålla en tumme för dig i retur :-)

Kommentarer
Therese säger:

Vilka bra prioriteringar!!! Här längtar jag som en tok till taggtråden ur halsen försvinner å jag känner mig pigg nog att köra igång med iform igen, men det verkar dröja...
Förresten, din fina keramikgris prydde bordet vid vår jullunch, å han trivdes GRYMT bra där ;-D SÅ han elver å mår å vårdas ömt ska du veta!
KRAM

Svar: Åh Therese! Tycker synd om dig! Taggtråd i halsen: pressa blodapelsin och blanda i rejält med riven ingefära. Gör en massa när du ändå är i gång.... Sen blandar du med hett vatten och honung. Gott och det får taggtråden att rosta!Haha vad fint att han trivdes. Vissa grisar är inte gjorda för att ätas, men kan ändå få vara en del av måltiden :-)
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-08 | 11:11:59
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback