Flötgröt = färdig drinkmix, direkt från frysen!

Förut så fanns det koncentrerad juice i frysdisken och hos Glassbilen, tror att det var MinuteMade som gjorde dem. De försvann från hyllorna för säkert 10 år sedan vilket är synd. Man kunde nämligen göra världens godaste drinkar på dessa. Hemma hos oss gick det under namnet Flötgröt (fråga mig inte vad det betyder eller var namnet kommer ifrån - jag har ingen aning!)
 
Men eftersom det inte längre går att få tag på den frysta juicen så har det inte blivit av på väldigt många år. Ja jag vet att man kan använda koncentrat på tetra, men den har inte samma syra... Dock blev jag sugen på att göra en annan frysgrogg. Är det illa när det är min 8-årige systerson som inspirerar till detta? Jo kanske.
 
Men nej då. Det är inte så illa som det låter. Så här var det: Systersonen gillar att pyssla i köket, precis som sin mor, sin mormor och sin moster. Så till julaftonskvällen hade han fixat iordning en sorbet som han bjöd oss på. Granatäpple, mango och jordgubb. Supergod var den. Måste dessutom få säga att jag är grymt imponerad av honom som ordnar det med egenkomponerat recept och allt.
 
Alla vi vuxna runt bordet tänkte samma sak när vi smakade: Flötgröt! Attans så god hans sorbet skulle göra sig som grogg :-) Så häromdagen slängde jag ihop en laddning med utgångspunkt i systersonens sorbet.
 
 
Flötgröt 2013
250 gram mango (tärnad)
250 gram granatäppelkärnor
250 gram röda vinbär
100 gram hallon
1 dl vit sirap/strösocker (jag hade inte strösocker hemma. Skumt!)
1 tsk vaniljsocker
4 dl mycket starkt Earl Grey
 
75 cl sprit
 
Gör så här:
  1. Häll det varma thet över frukten. Tillsätt vit sirap/socker och vaniljsocker
  2. Mixa rubbet och passera genom en sil. Mät upp det, det borde vara runt 8-9 dl.
  3. Blanda med spriten. Smaka av så att det är lagom sött, men fortfarande syrligt.
  4. Häll upp allt i en stor burk (gammal glasslåda eller nåt) och ställ in i frysen. Detta blir nu nån form av inte helt stelnad sorbet.
  5. När det är dags för en drink: lägg ett par skedar i ett glas och häll på fruktsoda (eller mineralvatten för den som vill ha en frächare drink)
Går så klart att variera hur mycket som helst. Kör favoritbären och favoritfrukterna och anpassa sockermängden beroende på hur söta bär som används... Om man har bär/frukter som inte innehåller så mycket kärnor så går det så klart åt lite mindre än ovanstående mått - det blir ju en del svinn när man passerar frukten. Man kan ju även ersätta en del av frukten med juicekoncentrat.
 
Testa vettja! Eller spara receptet och gör det till sommaren. För det är väl värt att testas :-)

Kommentarer
Anonym säger:

Underbart! Men visst använde vi svartvinbärste när vi gjorde flötgröt?... /Ann-Sofie

Svar: Vet inte hur ni gjorde... Men i mammas recept står det bara "svart the" - och hemma hos oss har det alltid inneburit Earl Grey :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-07 | 16:50:09

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback