Lunchmacka med chili och mozarella

Jag är lite seg idag. Sitter hemma framför skidskyttet när jag egentligen borde bege mig in i duschen och dra iväg. Just nu håller mina vänner på att dricka öl på lokala sunkpubar - en öl på varje station längst med blå linjen. Nåväl. Jag får ansluta senare :-) 
 
 
Stekta mackor med mozarella
6 skivor formfranska
1 boll mozarella
Smaksätttare (tex. pesto, soltorkade tomater, tapenade, chilisås, whatever. Denna gång: kronärtskockspesto)
Kryddor (denna gång: örtsalt och finhackad röd chili)
 
2 ägg, uppvispat
Vetemjöl + salt + peppar
Smör till stekning
 
Gör så här:
  1. Kantskär brödet.
  2. Bred på "smaksättaren" på tre av mackorna men lämna kanterna rena
  3. Skiva mozarellan i tre skivor och lägg dessa på brödet. Krydda efter behag.
  4. Pensla på lite ägg på kanterna på mackan (klister...) och kläm sedan ihop kanterna så att de fastnar ihop med varandra.
  5. Doppa mackan i ägg, och sedan i vetemjöl.
  6. Stek på hög värme tills osten smält och mackorna blivit gyllenbruna
En boll mozarella blir perfekt till tre dubbla mackor, och så skär man smörgåsarna i trekanter. Beroende på hur hungrig man är så räcker det då till två eller tre personer. Nu var det ingen som skulle äta med mig idag, så jag halverade bollen och gjorde två mackor. Det blev lite för mycket mozarella - den hann inte smälta rakt igenom och bli sådär gosigt trådig och kladdig. Men gott ändå. En sallad till det, och nu är jag mätt i magen.
 
Ha en fin lördag!

Kommentarer
Ulla säger:

Vilken härlig idé, det blir "kvällsmat" ikväll. Och så bara älskar jag dina tallrikar, mormor hade likadana som det dukades med när det var fest. Blir så glad varje gång jag ser dem här :)

Svar: Mormödrar är det bästa. Min mormor hade också såna - men de hängde som prydnad på väggen. Mormor är borta nu, men tallrikarna finns kvar och används flitigt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-16 | 16:50:25
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi/
Katarina säger:

Åh, vad gott det ser ut, mozzarella är ju så gott! Kram

Svar: Mmm det är smaskens! Kram på dig!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-17 | 04:31:27
Lillgarden säger:

DET lät gott! Det MÅSTE jag testa sen när vi flyttat hem igen!

Svar: Sjukt gott! Kör hårt, tjejen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-17 | 16:14:42
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback