Vita chokladpraliner med drottninglikörgelé

Här fortsätter pralinverkstaden. Note to self: glöm inte att kyla pralinerna innan det är dags att knacka ur dem ur formarna. Så kanske man slipper stå där med två formar där bottnarna trillar ur, men resten av pralinen sitter kvar i formen. Så det blev till att börja om från början. 
 
Idag har jag provat en ny sort. Jag och mamma har uppfunnit dessa genom ivrigt telefonkonfererande. Likören som användes är mammas hemgjorda. (Inlägget är uppdaterat med likörrecceptet nu! Tack mamma!) Bären som smaksatte likören användes även dessa som fyllning i pralinen. Självklart går det bra att göra dessa praliner på någon annan likör. (antar jag...) Pralinskal av mörk choklad med cointreaugelé borde tillexempel bli toppen. Eller varför inte minttu? Man kan även exprimentera med favoritwhiskeyn.
 
Vi ville ha en lös gelé. Den skulle inte bli så fast som marmeladgodis, utan bara lite vobblig. Tillräckligt stadig för att klara av tyngden av bottnarna, men inte mer. Och det var exakt den konsistensen det blev med dessa propotioner. Vill man ha en mer "geléig" gelé så är det bara att öka på mängden gelatin.
 
 
Vita chokladpraliner med drottninglikörgelé
15 praliner
 
200 gram vit choklad till pralinskalen
 
1 dl drottninglikör (bär + sprit)
0,5 dl vatten
1 gelatinblad
 
Gör så här:
  • Temperera chokladen till skalen och gjut dem. Spara den överflödiga chokladen till bottnarna. Note to self: I vanliga fall är tunna pralinskal bra pralinskal. Men just dessa praliner skulle vinna på ett lite tjockare skal, då fyllningen inte består av choklad. Får tänka på det till nästa gång...
  • Lägg gelatinbladet i kallt vatten i ca 5 minuter
  • Koka vattnet, krama ur gelatinbladet och låt det smälta i det heta vattnet. Blanda ner drottninglikören. Låt kallna, men inte stelna.
  • Fyll skalen med gelé, men inte ända upp. Lämna lite utrymme till bottnarna. Låt stå nån timme i kylen (eller gärna över natten) innan bottnarna gjuts.
  • Temperera chokladen till bottnarna, häll på pralinformen och skrapa av överflödet.
  • Låt pralinerna stelna nån timme i kylen innan de tas ut ur formen.
Läs HÄR om hur man tempererar choklad, och HÄR om hur man gjuter pralinskal.
 
 
Mammas drottninglikör
1 liter Blåbär
1 liter Hallon
8 dl strösocker
75 cl renat.
 
Gör så här:
Lägg rensade men ej sköljda bär i en burk. Häll i sprit och socker, rör om. Lägg ett tätt lock på. Ställ burken i rumstemperatur, rör om en gång varje dag till sockret är löst. Låt stå 2 månader. Sila och häll på flaskor.
Men till detta recept användes alltså även bären! Ingen idé att slänga såna godsaker inte :-)

Kommentarer
Maries strålande jul säger:

Jag är så imponerad av alla dina praliner!

Svar: Helt ärligt Marie, det är jag med. Det värsta jag vet är att ha en smutsig diskbänk och skitiga händer - och då är pralintillverkning HELT fel hobby :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-15 | 20:07:49
Bloggadress: http://julen.gladers.net
tomtemor säger:

1 liter Blåbär, 1 liter Hallon, 8 dl strösocker, 75 cl renat. Lägg rensade men ej sköljda bär i en burk. Häll i sprit och socker, rör om. Lägg ett tätt lock på. Ställ burken i rumstemperatur, rör om en gång varje dag till sockret är löst. Låt stå 2 månader. Sila och häll på flaskor.

Svar: Tack mamma!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-15 | 21:18:01
Mårtenssons kök säger:

WOW, så fina dom blev! Tänk så bra det är att ha någon likasinnad att bolla idéer med, det är en så stor hjälp när det poppar upp något i huvudet:) Din mammas likörrecept sparar vi på, för det måste vi nog prova.

Svar: Visst är det så. Ni har ju gjort det smart som sett till att skaffa varandra :-) Då har man ju varandra lättillgängligt :)
Och likören tål definitivt att testas. Jag är själv ingen stor likördrickare (annat än att ha den i drinkar) men den är riktigt god :-)

Kul att ni hittat hit, jag läser ofta er blogg, men är dålig på att lämna avtryck!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-16 | 18:27:20
Bloggadress: http://martenssonskok.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback