Saffranssemlor

Så har det blivit dags för det sista receptet från glöggfesten, nämligen saffranssemlorna. Även dessa gjordes i litet format. Mitt degrecept ger 64 bullar, men nu gjorde jag 64 runda släta bullar på hälften av degen. Just för att de skulle servera en massa annat gott, så då är det läge att dra ner på storleken lite.
 
När det gäller semlor är det - enligt min mening - alltid läge att dra ner på storleken. Jag kan nästan bli lite äcklad av de vanliga semlorna. De är så stora och det är så mycket grädde och grädden är alldeles för hårt vispad. Ändå äter jag upp hela om den står framför mig :-)
 
 
Naturligtvis bakades dessa som Kramforsbullar. Runda och släta bullar. Eftersom storleken minskades lite så förkortades tiden i ugnen med 2 minuter. Dessutom har jag testat att lägga saffranet i blöt i cognac och det gav effekt. Testa det nästa gång ni gör saffransbullar. Eller egentligen vad som helst med saffran. Lägg 1 g saffranspistiller i en liten burk tillsammans med ca 1 tsk socker. Häll på 1 msk cognac. (eller vodka. eller rom) minst över natten, men gärna längre.
 
30 av bullarna konverterades till semlor. Till fyllningen gick det åt 250 gram mandelmassa. Mandelmassan smaksatte jag med riven ingefära samt juice och rivet skal från en blodapelsin. Och grädde naturligtvis. Ungefär 3,5 dl gick åt. Och ingen semla är komplett utan att bli pudrad med florsocker.
 

Kommentarer
sannas rum säger:

Mums, detta ska jag absolut testa!

Svar: Det tycker jag att du gör helt rätt i :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-12 | 11:03:46
Bloggadress: http://sannasrum.se
Therese Bjärstig säger:

Ahhh apelsin även här! Låter inte dumt! Här ska jag nog frossa loss i några apelsiner till glöggen i väntan på Ernst och Ivar... Ha en fin kväll!

Svar: Ivar?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-12 | 18:41:03
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Ivar, den nya stormen som är på intågande... Har surrat soptunnan å gömt snöskyfflarna så vi är förberedda :-D

Svar: Ahhh då är jag med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-12 | 18:53:02
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
julia- fotoblogg och design. säger:

Åh gud så gott!!

Svar: Kan intyga att så var fallet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-15 | 11:50:31
Bloggadress: http://juliasfotografi.blo.gg
Annika säger:

Gott :)

Svar: Oh yes!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-15 | 12:00:36
Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se
Princess Lilla Lii säger:

Åh, dessa ser ju helt ljuvliga ut!

Svar: Då ser de ut precis som de smakade :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-15 | 12:48:08
Bloggadress: http://www.princesslillalii.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback