Fattiga riddare med saffran. Är det "rika riddare" då?

God morgon. Har du gått på julsemester nu? Jag har lyckats bli sjuk igen. En riktig dunderförkylning. Så i torsdags gick jag hem från jobbet och bäddade ner mig i soffan - bara för att upptäcka att det inte gick att andas liggande, så det fick bli ordentligt sittande soffhäng istället.
 
Igår tröstade jag mig med denna lunch. Fattiga riddare med saffran. Jag tror att det var gott, men jag har inte så mycket smaksinne för tillfället. Det var i alla fall en himla trevlig konsistens :-)
 
 
Vispa två ägg med 0,5 dl grädde, en nypa salt och ett kuvert saffran. Vänd 4 skivor vitt bröd (kanterna bortskurna) i blandningen och stek i smör på medelvärme, några minuter på varje sida. Vänd de stekta riddarna i socker. Servera med skivad blodapelsin och en klick yoghurt (jag hade vaniljyoghurt i kylen)
 
 
 
sdmklsdl

Kommentarer
Nilli säger:

Jag ska jobba natten till måndag också, men jag är ledig nu i helgen, så det känns nästan som jag har gått på julledighet! ;)

Jag brukar göra fattiga riddare på (hembakt) brioche ibland! Det är så in i helvete gott! Jag brukar bara doppa dem i mjölk, då brödet redan innehåller så mycket smör och ägg, och vänder i kanelsocker. Gudagott! Men som den saffransjunkie jag är så bara måste jag ju ta och prova din saffransvariant!

Btw, i nån kokbok kallades det fattiga riddare när bröded bara doppats i mjölk, och rika riddare när brödet doppats i pannkanssmet...

Krya på dig!!!

2013-12-21 | 09:26:16
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
A-K i Värmland säger:

Hoppas det är en snabbt övergående sjuka du drabbats av!

2013-12-21 | 09:29:35
Therese Bjärstig säger:

Ahh ser att du med blivit däckad, fy så synd om oss det är ;-P Klarar du att åka uppöver för julfirande eller kommer familjen ner? Å er julfrukost med bubbel ska jag i år sno, men tar på nyår istället eftersom jag inte vågar dra i mig ett glas bubbel samma dag som jag ska rodda och organisera mat för 13 pers ;-) KRYA PÅ DIG!!!!

2013-12-21 | 09:59:49
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Malin säger:

Det där måste ha vart den bästa frukosten vid den här årstiden.. Funderar på om jag inte är värd detta som lunch.. Jodå ska man ut å panikhandla de sista klapparna måste man väl grunda med något riktigt bra ;)

2013-12-21 | 11:24:18
Bloggadress: http://sugarcoated.blogg.se
Sara på Vardag.nu säger:

Rika riddare brukar man väl kalla det när man doppar typ croissanter (?) i pannkakssmet? Dessa blir väl nyrika riddare - fattiga i grunden men med en rik utsida ;)

2013-12-21 | 12:35:46
Bloggadress: http://vardag.nu
Amanda säger:

Jag som älskar vanliga fattiga riddare, måste testa dessa!

2013-12-21 | 23:37:46
Bloggadress: http://mjuppismat.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback