Den bästa gravlaxen är den med whiskey och rosépeppar

Det är inte många dagar kvar till julafton nu. I övermorgon är det dags att grava laxen om den ska hinna bli klar till jul. Jag vet att jag tjatar om detta recept varje år, men 1/ repetion är all inlärnings moder. 2/ Julen handlar till stor del om "Same procedeur as last year? Same procedeur as every year, James. 3/ Jag tjatar för att jag bryr mig om er. Så ni gamla läsare får ha överseende med att få detta recept för hundrafemtielfte gången.
 
Förresten.... Eftersom jag har bloggat receptet hundrafemtielva gånger tidigare så måste jag ju fråga: är det någon av er som har provat? Det vore jättekul med lite feedback i sånt fall :-)
 
 
Whiskey- och rosépeppargravad lax á la fruntimmerna Nilsson

1,2 kg fryst laxfilé, 2 st mittbitar

Kryddblandning på mammas vis:
½ dl salt
½ dl socker
1-3 msk rosépeppar
1 tsk vitpepparkorn

½ dl whiskey

...och så här säger syrran om saken - och jag håller med
Lägg till lite mer av salt, socker och whiskey per kilo så blir laxen lite fastare och får mer smak. Jag brukar ta ca 0,75 dl/kg. ...efter behag :)

Gör så här:
1. Tina laxen och ta bort alla ben.
2. Krossa pepparkornen och blanda med socker och salt.
3. Strö över hälften av kryddblandningen på laxen.
4. Lägg in laxen i en plastpåse, strö på resten av kryddblandningen och whiskeyn.
5. Förslut påsen och lägg in i kylen.

Laxen ska vändas flera gånger per dag och är färdig efter två dygn. Torka av kryddblandningen and you're good to go!
 
Gravlaxsås
Lägg en äggula i en skål tillsammans med 2 msk senap, 1 msk strösocker och 2 msk vitvinsvinäger. Kör med stavmixern och tillsätt 1 dl matolja till tjock konsistens. Blanda i 1 msk finhackad dill och sen är det klart.
 

Kommentarer
Ulla säger:

Den är god :) Men jag älskar apelsingravad lax, så den finns alla år på mitt julbord :)

Svar: Åh det är också gott. Men det har jag bara ätit på köpejulbord, aldrig hemma vad jag kan minnas.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-20 | 08:31:08
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Johannas Retro säger:

Fy basken så gott de ser ut! Nu är det bara några dagar kvar till jul! :D

Svar: Mmm. Igår fixades det sista måstet - en flaska rosa champagne till juldagsfrukosten :-)Tur det - för nu ligger jag hemma och snorar.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-20 | 11:54:25
Bloggadress: http://johannasretro.com
Ulla säger:

Bara för din skull Erika, på svenska :)
http://jouluni.blogspot.fi/2013/12/suosikki-uusintana.html

Svar: TACK!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-20 | 14:09:04
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Emelie Petersson säger:

Åh, så gott :-)

Svar: Ingen jul utan gravlax :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-22 | 15:12:19
Bloggadress: http://syrum.blogg.se/
Mohammedi's | Art, model & designer säger:

gott

Svar: Den är underbar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-22 | 15:25:11
Bloggadress: http://mohammedis.se/
vivatextil säger:

pröva absint istället för whiskeyn ;)

2014-12-29 | 21:17:41
Bloggadress: http://vivatextil.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback