Ägghalvor med laxröra

En sak som det går åt stora mängder av på vårt julbord är ägghalvorna. Vi brukar beräkna 2 halvor av varje sort per person. Merparten går åt, men några frukostägg blir det ju kvar. Tyvärr inte där jag äter frukost...
 
Räkäggen behöver ingen vidare förklaring. Mjukkokta ägg i halvor, en klick majonäs och 3-4 räkor per ägghalva. En liten dillvippa och sen behövs inte mer.
 
I påskas gjorde vi en ny variant med lax. Visst är det lite bra med bloggtorka ändå? Eftersom jag hade trasig dator och ingen inspiration när datorn väl kom igång är alla påskens recept och bilder obloggade. Det innebär att jag har massvis med saker att bjuda på fram till jul.
 
 
Ägghalvor med rökt lax
Måtten är en uppskattning. Det var ju ett tag sedan dessa ägg lagades. Vad man eftersträvar är i alla fall en fast kräm som kan spritsas. Röran kan med fördel även smaksättas med en aning pepparrot. Enklast är då att använda en färskost med pepparrotssmak.
 
6 mjukkokta ägg
150 gram kallrökt lax
1 msk smör, rumstempererat
50 - 75 gram naturell färskost
½ rödlök, finhackad
Dill
Pressad citron, svartpeppar
Rom, the more the merrier
 
Gör så här:
  1. Mjukkoka äggen, så att gulan har blivit fast i kanterna, men fortfarande lite rinnig i mitten. På min spis tar det ca 5 minuter. Lägg dem i iskallt vatten. 
  2. Skala och halvera äggen. Gröp ur äggulorna och lägg dem i en skål.
  3. Mosa äggulona med smör och färskost till en slät röra. Tillsätt den hackade rödlöken. Droppa i lite citron och rör om. Smaka av med svartpeppar och dill.
  4. Hacka laxen fint. Blanda med ägg/oströran.
  5. Fyll håligheten i ägget med röran (enklast med en sprits). Dekorera med rom, svartpeppar och dillvippa.

Kommentarer
Lin säger:

Dessa ska jag testa på julbordet iår! Börjar bli lite trött på de vanliga med bara rom och dill....

Svar: Ja, det kan lätt bli lite torrt... Äggula behöver lite klet tycker jag
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-05 | 18:40:07
Bloggadress: http://sagojul.blogspot.com
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Vi gör också ägghalvor till jul men fyller med kaviarröra:)

Svar: Det funkar. Om man inte firar jul med min syster vill säga haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-05 | 20:15:04
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback