Något litet och sött att avsluta med?

Ni vet när man ätit en sån där GOD middag? Hela sällskapet sitter med uppknäppta brallor och konversationen är stendöd eftersom alla håller på att smälta maten bäst det går, och inte orkar fokusera på att vara trevlig. Hur sjutton kommer det sig att man ändå vill ha dessert?
 
Detta "microrecept" skapades en sån gång. Lagom snabb, lagom stor (serverades ur likörglas...) men precis den mängd som behövdes för att stilla sötsuget.
 
 
Skär en persika i tärningar och lägg i botten av ett glas. Häll på en liten, liten skvätt Cointreau. Eller strunta i det, det funkar lika bra ändå. Rör ihop 2 msk Philadelphiaost med 2 msk grädde och ½ tsk vaniljsocker. Toppa persikorna med röran. Krossa ett digestivekex och strö ovanpå. Klart.
 
Kände mig lite som Jesus när jag kunde få ihop en dessert till fem pers på en frukt och ett kex. Men det var precis rätt mängd den kvällen :-)
 
Ikväll blir det roligt. Tenatious D spelar på Gröna Lund. Nån mer som ska dit? Det innebär så klart att jag missar herrarnas 100 meter. Men jag tror att Usain Bolt kan springa utan mig.
 
 

Kommentarer
Johanna säger:

Jag tror att vi har en särskild mage för godis och efterrätter, hur mätt jag än är så går nåt sött alltid ner!

Svar: Exakt så är det. Herregud, proppmätt efter julbordet kan jag ändå klämma i mig tre portioner fruktsallad :-/
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-11 | 09:46:39
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Martin Lundberg säger:

Hej, vilken grym blogg du har! Tipsade om den till blogg.se/foodie då den vore perfekt där! Jag sörplar i mig av dina grymma recept tills vidare, ha det gott! :)

Svar: Tack så mycket! Dina fina ord gav mig verkligen en perfekt start på veckan! Hoppas att du hittat nåt smaskigt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-11 | 23:58:01
Bloggadress: http://martin.blogg.se/
Charlie CS - Kulturtant som cramas säger:

Åh vilket recept! Det får jag spara! Det måste jag absolut testa! Kanske en skvätt Ron miel (honungs rom) skulle kunna funka om inte Cointreau.


Svar: Honungsrom är smaskigt :-) Borde även bli finfint att köra apelsiner till den?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-24 | 19:45:08
Bloggadress: http://kulturcramar.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback