Mitt turkosa kök

För några år sedan ägde jag nästan inga färgklickar. Använde nästan enbart neutrala färger. Vitt, grått och trä. Visst. Det är alltid skönt att ha en neutral bas som man enkelt kan förändra, så när det gäller möbler är det ju en bra princip. Men ALLT var vitt. Grått. Svart. Sen blev jag uppsökt av färg. Bara så där. Mest av turkos om jag ska vara ärlig.
 
För två veckor sedan bjöd jag med er till sovrummet. Nu är det dags att ta en turkos resa genom köket också. 
 
 
Jag älskar kombinationen av rött och turkost. Därför får tomaterna oftast bo i mitt minidurkslag och stå framme på köksbordet. De smakar ju så mycket mer när de är rumstempererade. Krukan med murgröna har jag drejat själv. Ljusstaken kommer från Rejmyre Glasbruk, och brickan från Indiska.
 
 
På köksbänken står en plåtburk från Göteborgs Kex. Något som mina auktionsproffs till föräldrar shoppade till mig för några år sedan. Kanske var det med den burken allt började? Jag minns inte. Det turkosa går igen i duken (som egentligen är ett tallriksunderlägg), även denna kommer från Indiska.
 
 
Gamla glasflaskor med patentlock som exet räddade åt mig från sin mormors lägenhet står på en hylla i köket. Jag fick en hel resväska full med gamla flaskor, så det kanske blir egen tillverkning av glögg i år. Nu när jag kan buteljera med klass :-) På samma hylla står några kokböcker som brukar bytas ut efter säsong. Just nu är faktiskt även dessa turkosa (Sic. Jag vet) men de ville inte fastna på bild...
 
 
Och så avslutar vi med turkosa gardiner. För allt annat vore fel just nu.
 

Kommentarer
Linda Candygirl säger:

mycket stilfullt. Det här gillar jag. Snyggt

Svar: Tack Linda :-) fortfarande mysterium varför min blogg tycker att du är spam . Om det är nån tröst så ticket iaf inte jag det... säkert t att di inte sitter i iran och kommenterat? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 09:23:46
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Snyggt:) Turkos blir man glad av:) Själv är jag svag för rosa. Det gör mig glad, fast sambon gillar det inte. Det skiter jag i och har samlat på mig en hel del rosa grejer i köket!

Svar: Haha ja, jag håller med dig. Men jag förstår din sambo, rosa är inte så himla metal. Mer pudel :-) Och vad sjutton. Jag gissar att du är mer i köket än vad han är. Du har en matblogg, han har ett band. Då måste ju du få regera i köket :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 10:59:03
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Sofia säger:

Jättefint! Men alltså, hur GÖR man för att få det så där fint och piffigt? Jag får aldrig till det hemma tycker. =/

Svar: Tja jag är definitivt ingen guru på området :-)
Men de hem som jag gillar har en bra mix. Gammalt och nytt. Desigt och IKEA. Oftast väldigt enhetligt, men med NÅGOT som bryter av. Antingen en avvikande färg, eller en möbel från nån annan tidsepok eller nåt. Mitt kök fick en helt annan känsla när jag slängde på en vit linneduk på bordet. Och det var egentligen inte för att jag ville ha en duk, utan för att bordsskivan är skadad :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 15:38:08
Bloggadress: http://sregloh.se
Sofia säger:

Bra beskrivet! Jag förstår vad du menar och det låter ju egentligen inte så himla svårt. Men på något konstigt vis slutar det alltid med att jag står med ett gäng saker som bara inte passar ihop. Well, jag antar att övning ger färdighet så jag får fortsätta kämpa på =)

Svar: Jag håller med dig fullständigt. Jag har bott i min lya i fem år, och det är först nu som jag börjar känna att jag har hittat ungefär dit jag vill. Eller i alla fall har en plan för vart jag vill....
Ja, det är bara att kämpa på. Och komma fram till vad man gillar att bara TITTA på. För det är nödvändigtvis inte samma saker som man gillar att ha runt omkring sig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 19:53:42
Bloggadress: http://sregloh.se
Linda Candygirl säger:

Svar: När det gäller dagböckerna gör jag det direkt i "bygga-bok-programvaran". När det gäller mindre texter, som datum, mindre förklaringar om firande och dyl så gör jag det direkt på "bilden/collaget" i photoshop (elements)

Ang. spammandet.. har haft problem med att kommentera på blogg. se ett tag. har kontaktat blogg.se och inte fått nåt vettigt svar, men jag upplever ändå att det blivit bättre... tur du inte bara autoatraderar mig då!

Svar: Nej, blogg.se har tyvärr inte världens bästa support. Och det vore extremt sorgligt om bloggen fick för sig att autoradera. Säg inte så, nu blir jag nervös
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 20:16:56
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Therese Bjärstig säger:

Turkost är fint, en färg som ajg kan "stå ut med" länge till skillnad från orange... Har turkost tema i mitt uterum, med liknande flaskor, turkos soffa och fågelholkar m.m. :-D Så tummen upp från mig!!! Ha en fin helg <3 KRAM

Svar: Orange är svårt. En vecka på hösten, thats it. När jag var tonåring hade jag en 70-talsperiod. En knallorange byrå, gamla gardiner i brunt och orange och ett överkast som jag batikat själv i orange och brunt haha
Turkos är bättre. Svalt och lugnt, men ändå livligt .-) Ha en fin helg du med! KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 08:14:37
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Sofia säger:

Ja, det har du rätt i, jag ska försöka tänka lite mer på att inte bara köpa saker jag gillar att titta på utan se till att de faktiskt passar hemma och är sånt jag vill ha omkring mig.
Problemet är att jag tycker det är så svårt när jag står där i butiken, jag menar hur lätt är det att köpa det som inte är lika estetiskt tilltalande men som jag tror kommer passa hemma istället för det som ögonen hela tiden dras till? Sjukt svårt tycker jag!

Sen kanske jag inte ska vara så otålig, har ju bott där jag bor knappt 4 fyra månader så det kanske inte är så konstigt att vi inte har hunnit få det så fint än ^_^

Svar: 4 månader är ingenting. Utan att veta något alls om dig så skulle jag gissa att lägenheten fortfarande bara är en BOSTAD. Det tar ju ett tag innan den blir ett HEM :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 10:09:13
Bloggadress: http://sregloh.se
Lillgarden säger:

Härligt med lite färgklick!

Svar: Ja det är ju det. Jag har nog inte förstått att jag tycker det, tills för bara en liten tid sedan.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 10:24:06
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Anna säger:

Jättesnygga gardiner! Var kommer de ifrån? :)

Svar: Åhlens :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-09 | 19:51:20

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback