Blossa13

Om bara en vecka är det dags. Den 5:e september presenteras smaken på årets Blossa. Jag har den stora lyckan att vara inbjuden på Blossas glöggmingel även i år, och jag ser fram emot detta jättemycket. I år har Altia slagit ihop presentationen av årets Blossa och årets Julsnaps, så det ska bli en spännande dag.
Bild lånad från Blossas facebooksida
 
Men har det inte varit lite väl tyst om årets glögg hittills? Tidigare år har det varit nedräkning på www.blossa.se, det har pratats på bloggar och spekulerats i smaker. I år har jag inte hört någonting alls. Nedräkningen saknas fortfarande (eller den saknades i går kväll i alla fall) och det är himla tyst på bloggarna. Ska vi råda bot på det?
 
Sparad bild från datorn, källa saknas tyvärr.
 
Vad kommer Blossa13 att smaka? Jag har faktiskt inte ens en inspirerande gissning, så jag återanvänder det jag gissade på förra året: Tranbär. Det tror jag blir en hit.
 
Vad gissar du på?

Kommentarer
Jul hos Linda säger:

Jag tänkte också på det, att det varit ovanligt tyst om avslöjandet i år. Hoppas du får ett trevligt glöggmingel!

Svar: Tack Linda! Det kommer att bli toppen :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 08:29:33
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Har också reagerat då jag varit in ett flertal ggr i hopp om ledtrådar... Jag hoppas och tror på någon variant av glögg med fart i! Varför inte en tranbär/chili glögg?! Då hade jag applåderat :-D

Svar: Bra förslag. Den tar vi :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 10:11:52
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

jag tror på något typiskt svenskt som blåbär/hallon med en hint av någon konstig frukt som man aldrig hört talas om.

Svar: Hallon har aldrig varit.... Du ska inte på minglet möjligtvis?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 10:53:05
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Helena - amelia.se säger:

Håller med, mycket tyst. Letade efter en nedräkningssida som de haft tidigare år. Neddragningar i marknadsföringsbudgeten...?
Då inbjudan gick i trä och falu rödfärg gissar jag på något svenskt, traditionellt och hint av Dalarna. Vad i helsike är det för smak då??? Äh, jag går bet.
Superkul att ses på releasen. Längtar!!! :)

Svar: Falukorv och mygg? :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 11:51:50
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/hemmamedhelena
Johanna - Mitt vinterland säger:

Spännande! Jag dricker inte glögg, har småsmakat lite men funderar på att försöka "lära" mig att tycka om det. Glögg luktar ju så underbart gott men smakar enligt mig inte lika bra.
Har du något tips på en god glögg som inte är för stark? :)

Svar: Hmm. När du säger "stark", syftar du då på kryddning eller på alkoholhalt? Anyway. .. Jag skulle rekommendera varm&kall. Det är ett 7%igt äppelvin som smaksatts med kanel. Jättegott och en bra glöggträning :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 12:17:16
Bloggadress: http://mittvinterland.blo.gg
Flipfloppan säger:

Redan alltså? Känns det inte tidigare än vanligt eller är jag liksom fast i sommaren? Jag tänkte gissa som du, Tranbär...Längtar oavsett ;)

Svar: Nej det är ungefär samma. Förra året var det 7:e september, så det är bara en dags skillnad :-) Vi håller tummarna för tranbär!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 12:26:43
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Tomtenissan säger:

Kul!! Själv dricker jag bara alkoholfri glögg men det är spännande att veta ändå. Men smaken kanske är lingon? Eller har den redan varit?

Svar: Lingon har varit redan. 2006. Den var lite sådär bara...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 12:52:54
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Ulla säger:

Lingon och rosmarin. Bara för att det låter tillräckligt udda

Svar: Det skulle f funka. Eller äpple och rosmarin :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 12:56:19
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Maries strålande jul säger:

Håller med om att det varit ovanligt tyst, jag har kollat efter nedräkningen och ledtrådar för jag vet ju att det brukar vara i början av september. Jag minns knappt alla smaker men tror som Ann-Sofie något svenska kombinerat med något exotiskt. Har de haft hjortron?

Svar: Jag frågade faktiskt Blossa om nedräkningen. Fick till svar att de "hade andra planer i år" och att de förberedde andra saker... Så vi får väl se vad som händer :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 15:28:16
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Stina säger:

De där tre flaskorna i mitten på bilden vill jag smaka. Annars är jag lite av en traditionalist när det kommer till glöggen. Det är nog enda tillfället faktiskt.

Jag hoppas att årets smak blir len och mjuk med sting. Går det att kombinera?

Svar: Ja herregud, visst gör det det. Du borde testa Ripa med chili och svartpeppar. En väldigt traditionell glögg, men med sting :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 19:17:16
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Linda/Candygirl säger:

jag tror på nåt med chili i år.. det känns lite inne liksom...

Svar: Mmm chili skulle jag gilla. Som Therese föreslog; chili tranbär?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 20:28:21
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Jag väntar med spänning på avslöjandet! Brukar i och för sig hålla mig till alkoholfri glögg eller lättglögg, men det är ändå intressant! Om det är som Helena gissar att det är svenskt och Dalarna som giller så känns ju hjortron, blåbär eller lingon som alternativ, men de smakerna har de ju redan haft. Tranbär är nog en bra gissning!
Jag blev lite nyfiken på varm&kall som du rekommenderade ovan, det känns inte som något jag sett. Finns den bland glöggen på systemet?

Svar: Det finns bland fruktvin. Det ingår i året runt-sortimentet. Himla gott. Jag brukar köra den som glöggsurrogat. Smakar äppelkaka :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 21:20:41
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Jessica säger:

Jag har några olika gissningar. Dels kan lakrits som exploderat under året som smaksättning överallt funka, men granatäpple och lakrits, eller bara granatäpple.
Annars tänker jag något kryddigt som kardemumma och vanilj? (lite sliskigt och tungt kanske?)

lime och kardemumma?
Hallon ?
Kakao/choklad och hallon?
choklad och chili?


Svar: Granatäpple vore toppen. Jag är ingen lakritsälskare så jag hoppas på nån annan smak. Men det ligger ju helt rätt i tiden :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-30 | 13:56:55
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Jessica säger:

Kvitten och något mer kanske förresten????

Svar: kvitten har jag aldrig smakat. Men absolut :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-30 | 13:57:48
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Jessica säger:

Om Helly sa rött och brunt i nått pressgrejs så tror jag lingon och bark Hahahaha ;)

Svar: Din gissning var bättre än min: falukorv och mygg :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-30 | 16:10:23
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback