Baconlindad kyckling med gorgonzolasås

Saker som redan är goda tenderar att bli ännu godare om man lindar in det i lite bacon. Som kyckling tillexempel. Och gorgonzola. Detta bjöd jag föräldrarna på när jag var uppe och hälsade på för nån vecka sedan.
 
 
Baconlindade kycklinglår
Jag använder mycket hellre kycklinglår än kycklingfilé. Så klart en smaksak vilken bit man använder, men jag tycker att lårbitarna håller sig mycket saftigare än bröstet. 
 
8 kycklinglårfiléer
2-3 fpr bacon
ca 50 gram gorgonzola
Salt och svartpeppar
 
Gör så här:
  • Slå på ugnen på 225 grader
  • Skär bort fettbitarna från klycklingen. Vik ut dem med den fina sidan neråt. Salta och peppra (var försiktig med saltet eftersom både gorgo och bacon är salt)
  • Skär en liten bit gorgonzola och lägg den i kycklingen. Vik ihop kycklingen
  • Linda in i bacon (ca 2-3 skivor per kycklinglår) och lägg i en ugnsfast form.
  • Tillagas i ca 40 minuter i ugnen.
  • När allt är klart: Det bildas en del buljong under tillagningen. Spara lite till smaksättning av såsen.
Med klyftpotatis och en sallad till så blev vi nöjda, mätta och glada!
 
Gorgonzolasås
2 dl vispgrädde
ca 150 gram gorgonzola
5 cl whiskey (eller sherry eller portvin)
Ca 1 dl av ovanstående kycklignbuljong
 
Gör så här:
  • Värm grädde och whiskey i en panna.
  • Smula ner gorgonzolan och låt den smälta, rör om under tiden
  • Tillsätt buljong
Ät och njut :-)

Kommentarer
Fru Nattfrost säger:

Men jag DÖR SÅ GOTT!

Svar: Nästan så gott är det faktiskt :-)) Man överlever nätt och jämt haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 20:19:57
Bloggadress: http://www.nattfrost.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback