www.fruktkartan.se

Jag är uppvuxen i ett hus i en liten norrländsk by. I trädgården fanns äpplen, vinbär, rabarber, plommon. Ett trädgårdsland med potatis, sallad, rädisor, rödbetor och så vidare. Farmor och farfar som bodde strax intill hade jordgubbsland. Mormor och morfar som också bodde precis bredvid hade den bästa krusbärsbusken i världen.

I lägenheter är det sisådär med fruktträd. Jag är som sagt lyckligt lottad som bor i en bostadsrättsförening som prioriterar växtlighet. Jag har dessutom en egen uteplats där jag odlar smultron, timjan och rosmarin i rabatten och tomater i krukor. Men fruktträd och bärbuskar är det värre med... De får inte plats på mina få kvadratmeter.
 
Saknar du också att kunna gå ut och plocka äpplen och göra dig en paj? Ta en titt på www.fruktkartan.se. Spana in vad det finns för officiella träd i din närhet. Vem vet, kanske hittar du något annat spännande också :-)
 

Kommentarer
Linda säger:

du det var glest med träd här uppe i norrbotten på den kartan. Hm!

Vi "pallade " äpplen igår. Eller.. nja... ägarna har flyttat och har huset till försäljning. så visst måste det väl vara ok att smaka ett par. Det ligger fallfrukt på vägen varje morgon eftersom ingen plockar dom.

Svar: Mmm jag såg det. En riktig sörlänningskarta. Och så klart att det är. Jag var och pallade rödvinbär hos en av föräldrarnas grannar i somras som har huset som sommarhus. Bättre att jag gör saft på dem än att ALLA bär går till fåglarna...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-17 | 21:31:00
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Jag får nog nöja mig med att sno vinbär, nypon och rönnbär hos mina snälla grannar, men i framtiden hoppas jag kunna pilla ner ett äppelträd någonstans på tomten...
Å du, i går kom jotexkatalogen med julsakerna, gissa vem som satt å njöt av den med ett glas apelsinglögg ;-D
KRAM!

Svar: Hmmm.... Jag gissar att det var...hmmm... Din man? :-P
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 07:47:11
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback