Jordärtskocksoppa med kantareller

I min mammas trädgårdsland växer det roliga saker. Bland annat växer det jordärtskocka där, och den omvandlar mamma till puré som sedan blir soppa. I somras när jag var hemma hade vi en liten frysrensning. Fjolårets jordärtskockspuré tillsammans med ett par burkar kantareller blev en lyxig middag.

Både mamma och jag älskar jordärtskocksoppa, medan pappa och min syster har en synnerligen sval inställning till denna delikatess. Helt obegripligt tycker jag. Men det är ju jag det. Jordärtskocksoppa är en jättebra bas som kan hållas vardagsenkel genom att servera den med ett mjukkokt ägg eller göras läckert lyxig som en förrätt med rom, rödlök och lite gräddfil. Eftersom smaken är så mild så går den att variera på tusen sätt. Eller fler.
 
Jordärtskocksoppa med kantareller, parmesan och lite olivolja
 
Passa på att laga detta nu när det är säsong för både jordärtskocka och kantareller. Och är man ändå igång med att koka soppa så gör lite extra. Att byta ut en del av grädden mot jordärtskocksoppa i en potatisgratäng är nämligen to die for!
 
Receptet har jag publicerat tidigare, och det hittar du HÄR.

Kommentarer
Ulla säger:

Inte juligt alls recept? Varför inte, som alternativ julmat...men jo, förstår nog. Det låter gott, tyvärr har jag inte sett Findus burkar här :( Själv lagade jag kålrotssoppa med kanel, bara för att få det lite juligt. Läste att man skulle kunna krossa pepparkakor på som prydnad...det skall jag ännu prova på :D

Svar: Haha, ja det var ju också nåt att toppa soppan med :-) Nej, och just den soppan har de slutat tillverka nu :-( jag jagade runt som fan när jag använde upp min sista burk i våras. Men efter ett tag av misslyckad jakt kollade jag hemsidan och då var den borta.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-12 | 15:17:20
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Queen of Kammebornia säger:

Men så gott det måste vara, båda delarna är ju mina favoriter :)

Svar: Det är fantastiskt gott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-12 | 20:27:53
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback