Glöggnyheter från Herrljunga

 
Kikade nyss in hos Amanda och klickade mig snabbt vidare. Hon tipsade nämligen om glöggnyheter från Herrljunga som jag så klart blev tvungen att spana in :-) Amanda var mest nyfiken på lättglöggen med smak av pepparkaka och ingefära. Den lät inte dum men det var en annan nyhet som fick mina smaklökar att hoppa upp och ner av otålighet.
 
Eget kollage med bilder från Herrljunga 
 
Starkvinsglögg smaksatt med äpple och ingefära. Det låter som en alldeles underbar höstglögg tycker jag. Så här lårer deras egen produktbeskrivning: Herrljunga 1911 Starkvinsglögg med smak av Äpple och Ingefära baseras på ett friskt vitt vin och äkta äpplejuice. Smaken är i grunden en traditionell vit starkvinsglögg, som fått ett extra lyft av friska äpplen och ingefära. Det ger en glögg som inte på något sätt ger avkall på smaken utan en glögg du kan njuta med alla sinnen. Serveras vid en temperatur på 50-60°C, gärna tillsammans med russin och skållade mandlar eller kall över några isbitar. Jag vill testa. Nu! Hoppas att den är riktigt starkt ingefärig.
 
Så klart är även jag nyfiken på lingon/pepparkaka. Lättglögg med äpple och kanel kan nog också vara god. Starkvinsglögg med fikon och mandel låter också som något som måste testas.
 
Undra förresten... Är det Herrljunga som har spioner hos Blossa? Eller är det Blossa som spionerar på Herrljunga? Förra året lanserade båda en kaffeglögg. Och i år lanserar båda en ingefäraglögg? Eller är det bara slumpen? Nej då, jag skämtar bara. Men det ska bli kul att se vad som händer nästa år :-)
 
Edit 2012-09-23: Vid närmare eftertanke... Det måste ju vara Blossa som spionerar på Herrljunga - eftersom deras alkoholfria kaffe/chokladglögg fanns redan 2010.

Kommentarer
Ann-sofi MATSAFARI säger:

Det här låter ju riktigt bra. Många spännande smakkombinationer. Och lättglögg föredrar jag, starkvinsglögg får man enligt mig bara dricka på helger;)

Svar: Där är vi olika :-) Jag har oftast en pågående glögg på köksbänken under den kallare delen av året. Men på vardagar blir det bara en liiiiiiten mugg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-21 | 20:45:14
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Amandas jul säger:

Ja, alltihop lät väldigt spännande. Blir en intressant glöggsäsong i år :)

Svar: Mmm verkligen... Men gone are the days när man faktiskt kunde testa hela glöggsortimentet på marknaden. Vilket jag faktiskt lyckades med för några år sedan. Med ett litet irriterande undantag som inte gick att få tag på. De senaste åren har jag inte ens orkat försöka...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-21 | 21:46:17
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
jennifer säger:

mysig blogg :) längtar till julen

Svar: Tack Jennifer :-) Ja om du längtar till julen så är detta rätt ställe att hänga på! Välkommen och välkommen åter!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-21 | 22:40:58
Bloggadress: http://nattstad.se/jenniferlind
Emma - 24 december säger:

SV: Men du, va häftigt att "bryta av" med ljusblåa paket! Hoppas du tar några kort och lägger ut fram över :-)

Och apropå Herrljungas glögg, så tycker jag nog som Amanda, att glöggen med Lingon & Pepparkakssmak lockar mig mest. Det ska bli väldigt spännande! Vet du när dessa börjar säljas, eller om de redan går att köpa? :-)

Svar: Så klart att det blir kort. Har inte bestämt om det blir så ännu, men... Oavsett hur klapparna ser ut så kommer de så klart att fotograferas :-)
Har inte en susning om när de börjar säljas. Försökte hitta info om det på deras sida igår, men det fanns ingen. Antar att starkvinsglöggen finns på bolaget from 1 november (de brukar ha "glöggpremiär" runt då - fram till dess säljer de bara det som finns kvar av fjolårets) och att lättglöggarna dyker upp i matbutiken ungefär samtidigt.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-22 | 08:15:23
Bloggadress: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/
Emma - 24 december säger:

PS. Du har ett mejl att läsa :-)

2012-09-22 | 08:43:23
Bloggadress: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/
Em säger:

Ja, dom där två verkar vara riktiga tiopoängare! Blir till att provsmaka och sedan bunkra om de är så goda som de låter!
Kram

Svar: Exakt min tanke :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-22 | 09:29:33
Bloggadress: http://swedishxmas.wordpress.com/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Mums säger jag bara, ser fram emot att få testa dessa, antar de kommer i småflaskor som i fjol så att man kan testa å sedan köpa favoriterna i större flaskor... Och ingefära verkar vara hett i år, onekligen ;-D

Massa kramar!!!!

Svar: Nja... Småflaskorna innehåller lite andra roliga grejer. Spana in sidan... :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-23 | 09:36:17
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Maries strålande jul säger:

Jag tänkte också på likheten mellan blossa och herrljunga, kul med alla nya smaker i år. Lingonglöggen ska jag absolut testa.

Svar: Ja den låter jättespännande :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-23 | 09:43:31
Bloggadress: http://julen.gladers.net

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback