Ett år med Google Analytics

Den 8:e september 2011 fick jag reda på att det finns något som heter Google Analytics. Tyckte att det verkade lite skoj att få mer detaljerad besöksstatistik än vad blogg.se levererar, så jag installerade det. Attans så kul det är att se vad det är som gör att ni hittar hit, vilka inlägg som är de flest lästa och om det är någon dag som sticker ut i besökarstatistiken kan man se om det just den dagen är en massa helt nya besökare, eller om det var en massa återkommande besökare som hittat hit samma dag.
 
Man kan roa sig länge inne på Analytics om man inte har nåt bättre för sig, men så är jag ju en statistiknörd också. Antar att det hör ihop med att jobba i försäkringsbranchen haha. Eftersom jag nu haft Analytics installerat i ett år så tyckte jag att det skulle vara kul att kolla på året som gått.
 
Oj. OJ. Mer än 36.000 besök. Merparten av er väljer att komma tillbaka. Jag är väldigt glad och rörd just nu ska ni veta. Man (läs: jag) tänker inte så mycket på hur många ni egentligen är som tittar in när man bara ser statistiken för 10 dagar i taget. När jag kollade året så ser jag att jag haft besökare från i princip hela världen. Lite dåligt med besök från Afrika kanske, men å andra sidan så är det mer fashinerande att det hittat hit en enda därifrån. Resten av världen är i princip helt täckt. Hade någon från Grönland, Mongoliet och Kazakhstan hittat hit så hade kartan (förutom Afrika då...) varit så gott som fulltalig.

Jag ska göra mitt bästa för att fortsätta skriva på ett sätt som gör att ni kommer tillbaka, utan att för den sakens skull börja fundera på vad ni vill läsa om och anpassa mig till det. För detta är mitt space, och jag skriver så klart främst för min egen skull (det här är mitt eget juliga arkiv - det är dessutom ännu bättre nu när man kan ha recepten med sig i en smart telefon) men det hade inte varit så kul som det är utan er som jag "lärt känna" under åren med bloggen. Jag blir jätteglad av alla era kommentarer och att jag fått chans att göra saker som inte skulle ha hänt om jag inte bloggat.
 
Så ett stort tack, tack, TACK till alla er som förgyller mina dagar. Imorgon kommer jag med ett tips som kanske kommer att förgylla ERA dagar. Eller kanske främst kvällar.
 
Återigen: tack!

Kommentarer
Ulla säger:

Jag för min del är mer en glad att jag "tappade bort" mig till din lilla del av det enorma nätet. Märker jag bara att jag blivit beroende av bloggen på en helt kort tid.
Tack och lov finns det en massa tidigare uppdateringar jag kan kolla in ifall du inte uppdaterat (som igår eftermiddag) när jag tittar in :)
Så tack, jag njuter!

Svar: Tack för dina fina ord, Ulla. det värmer ska du veta. beroendeframkallande, jo jag tackar :-) jag är glad att du hittade mig, då kunde ju jag hitta dig också (skrattar dessutom gott åt google translates...hrm... fantastiska översättning...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 09:07:13
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Stockholmsjul säger:

Sv: Tack det samma! :) Din blogg följde jag redan innan jag skapade min, och jag måste säga att din bara blir bättre för varje år!

Vad kul att kunna se statistiken sådär! Ska försöka mig på att ladda ner det, trots min "lilla" brist på tekniskakunskaper hehe

Svar: Tack för dina fina ord :-) Det känns jättekul att höra att du tycker att den blir bättre!Det var inte svårt alls att installera. Så kör på! Alltid kul att ha något att roa sig med när man inte har något bättre för sig!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 09:07:50
Bloggadress: http://stockholmsjul.blogg.se
Falksonchristmas säger:

Håller med, det är riktigt spännande att se statistiken och var ifrån besöken kommer. Har själv lagt upp lite info om detta på vår sida.

Svar: Det är kul med statistiken, gillar verkligen det!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 09:13:10
Bloggadress: http://falksonchristmas.cybersite.nu/
Victorias Jul säger:

Vilken rolig grej, tror jag måste installera det jag med. Är också intresserad av statistik.

Svar: Det var lätt att installera. Gör det, det är jättekul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 11:32:52
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Dani säger:

Oj!! Det var inte dåligt. Riktigt bra jobbat - men så är ju din blogg bra också. Jag gillar också Analytics - använder det dagligen på mitt jobb också förutom till mina egna bloggar. :)

Svar: Tack för berömmet Dani :-) Det värmer!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 13:30:19
Bloggadress: http://www.julsajten.com
Ninni säger:

Tack själv för en underbar blogg!

Svar: Åh tack för dina fina ord :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 16:41:19
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Queen of Kammebornia säger:

Vad intressant, jag måste också prova!

Svar: Gör det! Roligt fan :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 21:40:37
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Linda/Candygirl säger:

Svar: Ja det var ju synd. För jag antar att mina kommer få flytta efter denna jul. Jag har ju liksom lite olika teman varje jul. I och för sig inte hela advent, utan oftast bara till juldukningen... ifjol hade vi ju kitchig sådan. Men i år tänkte jag föra guld och vitt och romantiskt med änglar hela december... *längar*

Svar: Det kommer att bli jättefint! Jag skulle vilja köra vitt, silver, glitter, isblått och frost ett år... Skulle vara skoj :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-10 | 21:49:47
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Ja jag är ett stort fan, så jag återkommer:) Och kul att fler tänker som jag!

Svar: Det är jag glad över. Och detsamma :-) hänger ofta hos dig även om jag inte alltid lämnar avtryck
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 19:13:51
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Emelie - Jul i Tomteverkstan säger:

sv: Åh tack så jättemycket Erica! :) Haha ja jag kan tänka mig att det är väldigt skönt på sommaren, nackdelen med oss är att vi har ett stort lägenhetshus mitt emot vår balkong så de enda soltimmarna vi får på vår balkong är när solen står som högst, mellan ca 14:30-16:00, så om man vill ha sol på sig får man fint gå ner och visa upp hela sig för grannarna... haha och det är ju ingenting jag rekomenderar när man bor bland många galna pensionärer! ;)

Men gud va roligt att man kan se statistiken sådär! Jag är alltid så nyfiken på vart alla läsare kommer ifrån :) Bra att du kör ditt eget race! Själv har jag blivit lite att jag inte vet vad jag ska skriva eller visa, undrar liksom vad dom som läser gillar med min blogg och varför dom kommer tillbaka, men jag får väl köra på helt enkelt och sluta undra haha :)

Svar: Äh... Pensionärerna är ändå halvblinda, så det är nog lugnt ;-) Jag bor på bottenvåning ut mot en parkering och med 8 bussar i timmen som passerar. De får helt enkelt leva med att se mig i bikini...
Det är jättekul med analytics. Och det är LÄTT att installera, så gör det. Och fortsätt att köra på som du gör. Det är ju toppen. Eller gör på något annat sätt, är säker på att det också blir bra.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 22:35:36
Bloggadress: http://julitomteverkstan.blogg.se
Christmas Dreams (Lisas Vinterland) säger:

Nu har jag skaffat analytics också! Vilken rolig grej :) Jag håller med ovanstående skrivare, din blogg är jättebra :) Man får en stark känsla över vem du är när man läser dina inlägg, eftersom dom är så personliga. Därför står bloggen ut från mängden :)

Svar: None
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 22:35:55
Bloggadress: http://christmasdreams.webblogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Hi hi jag älskar också statistik, så kanske jul och statistikgenen har nått gemensamt?!? Hur som är jag tacksam att du mailade mig skärmdumpen för nu fattar jag varför jag har över 80 obesvarade kommentarer å en skyhög statistik över två dagar ;-P Massa kramar till dig <3

Svar: Kram tillbaka. Och skitjakt på dig (för jag antar att det gäller samma lyckatill"förbud" vid jakt?)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-12 | 21:15:43
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Den där statistiken är verkligen hur kul som helst att grotta ner sig i! :) Den har gett mig tio gånger mer rolig info än den tama statistik som jag får via blogg.se gränssnitt.

Svar: mhmm! Håller med dig!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-13 | 18:06:28
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback