Saturnus Hallon/Lakrits provsmakad.

Saturnus har skickat lite glögg till mig. Förra veckan knackade fyra flaskor glögg på min dörr, och i paketet fanns den glöggnyhet som nog är den mest udda glöggen jag hört talas om: En glögg som smakar glögg och hallon/lakritsdödskalle.
 
Bildkälla: Pressbild från Saturnus
 
I ärlighetens namn hade jag inte speciellt höga förväntningar. Jag ville prova, absolut. Men mest för att kombinationen var så himla rolig och galen. Jag var nyfiken helt enkelt. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle gilla den alls. Men det gjorde jag. Det gjorde även Åsa som deltog i min minitestpanel. Glöggen dracks varm. Vi var rörande överens om att denna glögg är skum, men god. Väldigt god.
 
När man tar den i munnen så smakar den glögg. Förvånansvärt mycket traditionell glögg. När man sväljer kommer godissmaken fram ganska långt bak i munnen liksom.. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Det var udda att den ändrade smak så mycket i samma klunk. Men trevligt.
 
Det är dock ingen glögg som man dricker många muggar av på raken. En mugg räcker. Den är väldigt söt och sliskig. En glögg för godisälskaren helt enkelt.
 
Betyg:
Testpanelen var rörande enig i sitt betyg:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.

Kommentarer
Linda säger:

haha..vilken häftig smak. Den måste jag prova. Den borde ju även bus gilla - han gillar annars inte glögg. Knepunge.

Svar: Mmm, och gillar han inte den så gissar jag att du kan dricka upp den :-) Har för mig att du gillade den där lakritsglöggen som fanns för nåt år sen?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 15:50:00
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Ulla säger:

Jag är GRÖN av avund, men delade med mig länken i FB. Varför får vi inget skoj hit? Skallar har vi ändå i butiken, borde jag börja tillverka själv?

Svar: Kolla med nån butik om de kan ta hem den? Kolla om de har Saturnus drinkmixer, i sånt fall borde de kunna fixa glöggen med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 16:11:55
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi/
Katarina säger:

Häftigt, något jag skulle gilla :)

Svar: Mmm... Antar att det inte är HELT lätt för dig att få tag på den?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 16:26:15
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Ulla säger:

Äntligen: http://loimuglogi.fi/sve/

Svar: ÅHH.. Äntligen! (Ett större Äntligen än Nobelpriset i litteratur...) Tack för länken!!! Den ska jag se till att ordna från nån av mina båtåkande vänner :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 16:29:16
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi/
Victorias Jul säger:

Det låter verkligen lite annorlunda

Svar: Japp. Men kul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 16:47:53
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Ninni säger:

Älskar den kombon i godis så måste verkligen testa den!

Svar: Ja gör det. Den var udda, men trevlig. Det är inte julaftonsglöggen, men definitivt en trevlig höstglögg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 16:53:06
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Tomtenissan säger:

Den glöggen är jag rejält nyfiken på, älskar den kombon men är tveksam till glöggen men spännande att höra att du tycker den är god. Då måste ju den smakas...

Svar: Ja, det är definitivt en sån sak som INTE ska sorteras bort bara för att man är skeptisk :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 17:18:29
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Det lät som en väldigt spännande smak! Och jag tror att den skulle passa mina smaklökar :D

Svar: Då tycker jag definitivt att du ska testa den :-) Den var rolig!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 21:05:15
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Wow...Det här lät som nått jag skulle gilla!!!

Svar: Testa! Dessutom är den så smakrik att den funkar även med förkylda smaklökar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 21:11:08
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Helly säger:

Favoritgodisen och favoritdrycken går och gifter sig! Har enormt svårt att förstå idéen med denna, men men, värt att prövas!

Svar: Ja jag håller med! Vansinnig idé. Men på något underligt vis så funkar det. Det är inte julaftonsglöggen så klart. Men något som värmer en höstruskig oktoberkväll...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 20:23:54
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Häftigt!!! Den där bara måste vi testa :) Både sambon och jag älskar godiset, och jag vet en kompis som är helt galen i lakrits som säkert vill vara med på smakprovningen ;)

Svar: Ja den är jätterolig! Mer en höstglögg än en julglögg kanske, men toppen. Annars var det nog det här inlägget som jag tänkte att du skulle titta på... http://tomtensdotter.se/2012/october/gloggfest.html (eller kanske snarare länkarna i det...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 21:15:39
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Åhhhh måste köpas mao! Å tack för ditt tips via mailen, det får jag nog ta å göra om inte min handlare skärper sig ;-P Ljuvligt att läsa ikapp här efter några dagars frånvaro från blogglandia, älskar din och din mors idé med champagnefrukost, ni har inte plats för en till?!?! *ler* Massa kramar, nu väntar 101 nya idéer och lagrad julmust, behöver munta upp mig efter dagens vet besök... Å komma i form inför morgondagens jakt då jag hoppas på få panga en älg ;-D KRAM

Svar: 101 idéer står på mitt schema här med. Med äppelglögg tror jag. Johodå, klart att vi har plats för dig på frullen. Det är väl inte mer än sisådär 20-25 mil mellan Dorotea och Kramfors. Och inte lär det vara så mycket trafik att slåss med heller. Hoppas på att älgarna pangas i massor. Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-16 | 19:05:56
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Kristina Lundström säger:

Vov vilken fantastiskt god glögg, hallon lakrits finns där tydligt och äntligen en glögg som är så söt. En riktigt smakexplotion i munen.//Tina

Svar: Visst är den häftig? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-11 | 08:54:37
Xandra säger:

Hej :) Vart finns denna glögg att köpa? Kollade på maxi men de har bara sitt eget märke och blossa.. Tacksam för svar :)

Svar: Hej! Vet tyvärr inte, jag har själv inte sett den i butik när jag tänker efter. Å andra sidan handlar jag min mat i två olika butiker som båda är rätt små. Men be butiken ta hem?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-11 | 22:21:27

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback