Orange Ginger Chocolate Chip Cookies

Äger man snyggaste kakburken måste man så klart ha goda kakor att fylla honom med också. Förutom mammas nötkakor så är Chocolate Chip Cookies i alla varianter bland de godaste kakorna jag vet. Så då är det bara att kavla upp ärmarna och köra igång.
 
 
Orange Ginger Chocolate Chip Cookies 
Basen till detta recept hittade jag hos Hovkonditorn, och jag har sedan omarbetat det lite med smaksättningen samt bytt ut en del av mjölet mot kokosmjöl. När jag säger en rejäl bit ingefära så innebar det definitivt ingen "tumstor" bit - såvida man inte har tummar som Karelin vill säga. Men det blev iofs ett ganska bra mått. En Karelintumme!
 
125 g smör
1,25 dl strösocker
1,25 dl farin socker
1 ägg
1 apelsin (skal av hela, saft av halva)
1 rejäl bit ingefära, riven
 
2,5 dl vetemjöl
1 dl kokosmjöl
1 tsk salt
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 msk vaniljsocker
 
100 gram vit choklad (grovhackade eller färdiga chocolate chips)
50 gram mörk choklad (grovhackade eller färdiga chocolate chips)
 
 
Gör så här:
  • Rör smör, socker och farinsocker till en krämig smet.
  • Tillsätt ägget, apelsinen och ingefäran och rör om ordentligt.
  • Blanda de torra ingredienserna med varandra och rör ner resten av ingredienserna.
  • Häll ner chokladchips och rör runt.
  • Rulla ca 18 bollar av smeten och lägg på bakplåtsppapper, platta ut dem en aning (enklast med lätt fuktade händer). Lämna utrymme mellan kakorna för de växer i ugnen.
  • Grädda i 175 grader knappt 15 minuter. Kakorna skall vara sega i mitten och knapriga i kanten.

Kommentarer
Maries strålande jul säger:

test

Svar: testing testing ett två ett två
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-29 | 17:01:47
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Maries strålande jul säger:

Åh, jag kan kommentera igen... kakorna ser väldigt goda ut!

Svar: Välkommen tillbaka marie :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-29 | 17:03:07
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Johanna - Tvåbarnsmamman mitt i kaoset säger:

Oh tack för länken! :)

Svar: Nemas problemas! Hoppas du hittar nåt kul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-29 | 19:43:52
Bloggadress: http://salkert.se
Johanna säger:

oh så gott =)

Svar: Japp. Och tittar du in imorgon igen så kommer faktiskt en ännu bättre smakkombo. Vilken cliffhanger va? ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-29 | 21:50:57
Bloggadress: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Katarina säger:

Cookiesen låter mycket lyckade! Gott med ingefära och apelsin! Kram

Svar: De blev jättebra. Tack för ännu ett toppenrecept :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 02:16:24
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Morron i stugan! Här har snön vräkt ner i natt så vi fick pulsa i drygt två dm nysnö när vi skulle till dagis, barnen älskade det även om det också var jobbigt ;-) Nu hör jag traktorer å plogbil jobba för fullt, å ja snö ÄR jobbigt, men också väldigt mysigt!

KRAM


Svar: Men... Hur avundsjuk blev jag inte nu då? Här regnar det. Och jag upptäckte att två smultron rodnar i rabatten......
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 07:36:23
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Ninni säger:

Oh den måste jag testa att göra!

Svar: Ja gör det! De blev vrålgoda, kan varmt rekommendera dessa. Och man behöver ju inte ha kokosmjöl i - det räcker fint med vanligt vetemjöl om man inte känner för att shoppa det. Nu hade jag en påse i skafferiet, så då var det ju bara att köra
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 15:18:01
Bloggadress: http://ninjapuff.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback