Lucia Tiramisù

För några år sedan kom Lucia med den första chokladglöggen. Sedan dess har de flesta glöggproducenterna hakat på och gjort egen chokladglögg med varierande resultat. Nu kommer Lucia återigen med en spännande nyhet: Tiramisùglögg. Och jag har fått smaka.
 
 
Vinterkylan fortsätter att retas lite.. Nån minusgrad, lite av den snö som kom i torsdags ligger kvar och vädret är definitivt glöggväder. Vi passade därför på att testa Tiramisùglöggen till säsonsgspremiären av Så mycket bättre. Testpanelen bestod av mig, syster och svågern. Så här gick snacket:
 
Marre (efter första klunken): Alltså den här Tiramisun, Näe!
Ica: Jävligt spritig.
Görgen: Jag vet inte än. Jag måste fundera lite.
 
Några minuter senare:
 
Ica: Bättre ljummen än lite varm. Inte lika spritig längre.
Marre: Jag kan säga så här: jag kan dricka ett glas. Och ja, den blev bättre när den blev ljummen. Men jag kommer inte att köpa den igen.
Görgen: Lite annorlunda, men ändå glöggkänsla. Skulle kunna köpa den igen.
 
Sammanfattningsvis: Det är en spännande nyhet, absolut. Men spännande betyder inte nödvändigtvis att det är en fullträff. Gillade du förra årets Blossa11 så tror jag att du kommer att tycka om även denna. Den smakade mer kaffebönor än kaffe. Inte så jätteframträdande i glöggkryddorna. Rekommenderar den ljummen snarare än varm.
 
Alkoholhalt: 15%
 
Inköp och pris: Finns i Systembolagets beställningssortiment (nr 76243) och kostar 75 kronor för en halvliter.
 
Betyg i genomsnitt:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.


Kommentarer
Amandas jul säger:

Den LÅTER god och spännande men jag har svårt att föreställa mig smaken. Har inte fått min glögg från Lucia än, så blir spännande att få smaka själv, om jag får samma då :)

Svar: Tja.... Med tanke på att de bara har två sorter så får nog du oxå hela sortimentet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 16:19:41
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Flipfloppan säger:

Älskar dina recensioner. Det låter väldigt konstigt i mina öron med Tiramisu- smak. Förresten gjorde jag din RR igårkväll. MUMS!!!

Svar: Haha tack :-) Det är kul att recensera också. Alla orsaker att dricka glögg är bra anledningar :-D
Vad kul att du gillade RR. Jag gillar dem skarpt, det är ett RIKTIGT bra recept!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 16:58:50
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Linda säger:

Och jag tyckte inte 11:an var någon höjdare så jag hoppar över den här.

Svar: Mmm det finns så mycket annat som är godare!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 17:26:42
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
ellen säger:

Känns som en underlig smak men jag blev ändå nyfiken, tyckte 11:an var okej så kanske kan denna falla mig i smaken :)

Svar: Ja det fanns mycket likheter. Så kör på :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 17:54:33
Bloggadress: http://entindrandejul.devote.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Låter som nått för mig, måste iaf testas :-D

Här såg jag bara inledningen av så mycket bättre, garvade som fan då tanten trodde darin var en betjänt, men sedan blev det ompysslande av bus, byte av bandage och akutskitningar, dvs in och ut och för varje gång plasta tassen så den inte skulle bli våt/Smutsig, så jag får vänta med mitt omdöme till nsäta gång, för då ska jag banne mig bänka mig och vägra resa mig ur soffan! KRAM

Svar: You go girl! Vad har egentligen Sylvia Vrethammar att göra i det programmet? En uppblåst diva som inte gjort något som någon minns - förutom Viva Espania. Suck. KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 17:57:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Det kommer nog inte bli att prova den faktiskt :P

Svar: Det finns godare...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 19:35:17
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Oj...Det här lät ju vanisnnigt farligt gott!

Svar: Helt okej. Inte så mycket mer tyckte jag. Men å andra sidan är jag ingen stor älskare av kaffe heller....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 15:43:40
Bloggadress: http://www.matsafari.matmolnet.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback