Johannas julfrågor

Måndag och jag ska jobba idag. Näsan rinner fortfarande, och jag har hosta. Men är feberfri sedan några dagar tillbaka och det är ju vackert så. Igår roade jag mig med att fylla i Johannas julfrågor, men eftersom jag redan hade två inlägg ute så fick det bli ett tidsinställt till idag istället.
 
Varför började du julblogga?
Jag är ju en riktig veteran på området vid det här laget, jag började redan 2006. Vilket innebär att jag inte riktigt minns varför jag började om jag ska vara ärlig. Det jag minns är varför jag valde Tomtens Dotter som namn på bloggen. 2006 var det inte alls lika vanligt att blogga som det är idag. Och DÅ kändes det väldigt viktigt att vara anonym. Det tog ett tag innan jag berättade för folk att jag hade en blogg. Att exempelvis lägga ut en bild på mig själv var helt otänkbart. Som ni märker har jag släppt lite på det där med anonymiteten vid det här laget.

Hade du en bra jul förra året?
Absolut. Vi har alltid bra jular. Matlagande och godisgörande med mamma dagarna innan. Uppesittarkväll och julafton hos syster. Dessutom var det ett sånt där fantastiskt väder med solsken, gnistrande snö och alldeles lagom många minusgrader. Tomten var grymt snäll och glöggen tog aldrig slut :-)
 
Fotot tog jag när jag promenerade till syrran på förmiddagen julafton 2011.

Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?
Vi firar hos min syster. Så: syster, svåger, systerson. Mamma, pappa. Jag. Svågerns bror med flickvän och mamma. Och en hund som var rädd för jultomten.

Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
Minns ni, dan före julafton sändes alltid Tales Of Beatrix Potter. Den där baletten med dansande grisar och råttor och så vidare? Åh vad sur jag blev när SVT beslutade sig för att halshugga den traditionen. Anyway... Då, när jag var liten, bodde mormor och morfar i Sundsvall, så de bodde hos oss över julen. Och de dök alltid upp under Tales Of Beatrix Potter. Med massvis med julklappar och övrig packning. Morfar hade snö i skägget. Det här är förmodligen ett konstruerat minne. Dvs det har nog hänt EN gång, men när jag tittar tillbaka så är känslan att "så var det ALLTID. Varje år. På riktigt".

Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Det skulle kanske kunna vara när jag ryckte skägget av tomten. Men jag har för mig att jag tyckte att det var rätt kul. Och jag har inte fått några bestående men av det...

När slutade du tro på tomten?
Va? Slutat tro på tomten? Hur menar du nu? :-D

Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?
Risgrynsgröt med smör, socker och kanel, så klart. Men stackars Tomten... Jag måste komma på ett sätt att hålla den varm, för jag håller med Tjorven: kall gröt är inge vidare...

Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Ibland, ibland inte. Men om man ska shoppa åt någon som har allt så är det ju en bra grej att ge bort en get eller nåt liknande.

När julhandlar du?
När jag hittar rätt grej att köpa. Läget är under kontroll om man säger så. Den första julklappen shoppas alltid på mellandagsrean.

Hur dags vaknar du på julafton?
Runt åtta-nio nåt sånt. Längre än så kan jag inte vänta på gravlaxmackorna :-)

När äter ni julmat?
Efter Kalle Anka och Tomten.

Hur dags öppnar ni julklappar?
Tomten brukar dyka upp med lite paket efter Kalle Anka. Sen äter vi mat. Och sen efter maten delar vi ut klapparna under granen. Men det är lite olika när Tomten kommer...

Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?
Oj. BRIO-tågbanan som jag fick när jag var 3-4 år var ju en höjdare. Och saccosäcken som kom några år senare. I vuxen ålder är det nog min servis.

Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?
Jag tycker att Stockholm är lite dålig på att julpynta. Men förra året var det faktiskt väldigt bra, mycket mer julbelysning än vad det brukar vara. I hemstaden Kramfors stog det en julbock som med på tok för korta ben mer liknade en förvuxen terrier med horn...
 

Hur länge är du ledig vid jul?
Så länge som möjligt. I år kommer jag nästan att vara långledig. Jag jobbar iofs mellandagarna, men jag kommer att få jobba på kontoret i hemstaden. Sen är jag ledig mellan nyår och trettonhelgen.

Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Senast till trettonhelgen. Då ska all jul vara borta. Granen brukar vara det första jag stökar undan, så den kan nog åka ut redan på nyårsdagen.

Har du någon gång firat jul utomlands?
Nope. Och har ingen längtan efter att göra det heller.

Har du någon gång gjort egna julkort?
Japp. Skickar jag julkort så är de hemmagjorda. Bildbevis finns lite överallt under kategorin pyssel, men om jag ska plocka några favoriter så får det bli det här, det här och det här.

Tycker du om att sjunga julsånger?
Haha jag sjunger allt. Hellre än bra. Precis som min mamma. Stackars vår omgivning när vi kör igång och gastar med till O Helga Natt. Förlåt pappa.

Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?
Det räcker bra med dem tycker jag.

Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
Precis på samma sätt som vi gör nu. Visst, hade jag obegränsat med pengar så skulle jag se till att vara ledig hela december OCH se till att min familj också kunde vara det. För ha tid att "bara vara" lite mer. Kanske köpa en snökanon som kunde fixa en vit jul om Kung Bore är på dåligt humör. Julklapparna skulle så klart bli finare. Men själva firandet vill jag inte ändra. Det är bra som det är :-)

Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Fixa lite fler röda dagar. För visst borde även den 23:e vara en allmänt ledig dag? :-)

Tror du att vi får en vit jul i år?
Stockholm: tveksamt. Kramfors: absolut!

Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Det skrev jag om igår... Men nya trådlösa telefoner vore också fint.

Kommentarer
Victorias Jul säger:

Jag håller med om att den 23 borde vara en ledig dag för alla.

Svar: Ska vi skriva till regeringen? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-08 | 09:59:19
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Johanna säger:

Jag tycker också att den 23 borde vara röd dag! Då har man ju fullt upp med julmat, klä gran mm

Svar: Ska vi skriva till regeringen? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-08 | 16:50:54
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Maries strålande jul säger:

För mig var Beatrix Potter baletten var lika viktig som Kalle Anka och jag håller med om att det var en besvikelse när de slutade sända den. Jag har köpt den på DVD nu, men det är inte samma sak (även om det är samma film)

Svar: Nej jag håller med. Jag har den också på DVD.. Men som sagt... Det är inte samma.... Men det är skönt att ha den dock. Känns tryggt på något sätt...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-09 | 22:14:44
Bloggadress: http://julen.gladers.net
emma säger:

Hej, ville bara tacka så mkt för att du tipsade om våra julklappar mot fattigdom! TACK!

Vår julklappssajt www.presentermotfattigdom.se har ny design och är nu även fin och användarvänlig i mobilen. Kika gärna!
/hälsn emma hernborg
ActionAid

2012-10-18 | 22:01:43
Bloggadress: http://www.actionaid.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback