Bästa gottegrisen är polkagrisen

När jag ändå skulle värma ugnen och röja runt lite i köket så var det ju lika bra att göra en till cookievariant. Tidigare i höst har både Therese och Emelie frestat med polkagriscookies, och eftersom båda bor på tok för långt borta så har jag inte kunnat knacka på nån av deras dörrar och tvingat in mig på en fika. Jag fick helt enkelt ta saken i egna händer.
 
 
Eftersom jag är totalt oförmögen att följa ett recept
så utgick jag ifrån Leilas variant som finns i A piece of cake. Sen blev det en hel del ombyggnad, påbyggnad, tillbyggnad och ompimpning. Dessa blev nästintill perfekta. Behöver liiiite mera mjöl bara. De blev frasiga i kanten och mjuksegkladdiga i mitten. Men de böjs när man lyfter dem, så lite fastare (= mer mjöl!)kan de vara utan att förlora på det.
 
Och nu till receptet:
125 gram smör
1,25 dl farinsocker
2 msk ljus sirap
1 ägg
10 droppar pepparmyntolja
 
1 dl vetemjöl (nästa gång: 1,5 dl)
0,5 dl kakao (nästa gång: 1 msk)
0,5 dl havregryn (mosa dem lite lätt i handen)
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
 
100 gram polkagrisar
75 gram vit choklad (grovhackade eller färdiga chocolate chips)
50 gram mörk choklad (grovhackade eller färdiga chocolate chips)
 
Gör så här:
  • Rör smör och socker till en krämig smet.
  • Tillsätt ägget, sirap och pepparmyntolja och rör om ordentligt.
  • Blanda de torra ingredienserna med varandra och rör ner resten av ingredienserna.
  • Häll ner krossade polkagrisar och chokladhacket och rör runt.
  • Rulla ca 18 bollar av smeten och lägg på bakplåtsppapper, platta ut dem en aning (enklast med lätt fuktade händer). Lämna utrymme mellan kakorna för de växer i ugnen.
  • Grädda i 175 grader i 10 minuter. Kakorna skall vara sega i mitten och knapriga i kanten.
  • Om de flyter ut för mycket så kan man fösa ihop de gräddade kakorna med en osthyvel/stekspade eller liknande.
När vi nu är inne på ämnet pepparmint så finns det en viktig sak att tänka på: köp inte pepparmyntarom eller något annat smaklöst dynga. Gå på Apoteket och köp riktig pepparmyntolja. Det är det real stuff. Allt annat kan förpassas till Sverkers soptunna. Tro mig! Ni pratar med tjejen som bakat polkagrisar innan hon ens fyllt tvåsiffrigt och fortfarande gör det emellanåt...

Kommentarer
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Amen! Olja is da shit! Det lärde jag mig den hårda vägen ;-P

Svar: Men det var ju bra att du lärde dig det innan jul. Och jag gissar att de slank ner i alla fall :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 08:40:51
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Katarina säger:

Åh, de här verkar så goda!

Svar: De blev jättebra. Lite annorlunda än dina, jag gillar båda väldigt mycket!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 08:55:35
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Johanna säger:

Oj, det låter ju verkligen jättegott :) Det vill jag testa någon gång :)

Svar: Det tycker jag att du ska göra - det var en riktig höjdare!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 09:48:37
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se
Melody säger:

Jösses en julblogg.... tror jag fastnar här hela förmiddagen...
underbart roligt. Den här bloggen kommer att hamna på vår
favoritlista fram till jul.
Ha en bra dag!
Hälsningar från
Melody med matte

Svar: Japp. En julblogg :-)Fastnade du hela förmiddagen, eller lyckades du slita dig?
Du är välkommen tillbaka anytime. Och jag måste säga att det är imponerande att du som hund kan skriva så bra. Är det inte jobbigt att hantera tangentbordet med tassar? Jag kan tycka att vanliga fingrar kan kännas enormt klumpigt vissa dagar ;-)

Hälsa matte från mig :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 09:50:38
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
Johanna säger:

Till dig :) http://arildsdottir.blogg.se/?tmp=743829

Svar: Tack snälla Johanna! Nu blev jag väldigt glad :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 10:14:21
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Väldigt så gott :)

Svar: Sitter i soffan och njuter the och cookies och OnePiece nu :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 10:23:58
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Ninni säger:

Åh va gott! :)

Svar: Grymgott! Kör på :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 15:15:08
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Wladimir aka Xmasfreak säger:

De ser hur goda ut som helst, spara en till mig;)
Gå in vid tillfälle:
http://xmasfreak.blogspot.se/2012/10/jag-alskar-din-blogg.html

Svar: Tack SNÄLLA för dina fina ord! Nu var det din tur att göra min dag ljusare och mindre regnig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 15:23:26
Bloggadress: http://xmasfreak.blogspot.se
Flipfloppan säger:

Tack för tipset och för att du bjuder på så intressanta recept, jag kommer visserligen rulla fram efter jul, men skit i det. Och ja, jag andvände självklart Chili till RR. :) (skriver det här också om du inte läst mitt svar, det är ju lite olika hur man gör)

Svar: Haha jodu. Jag har redan börjat rulla... Det där med OnePiece och cookies i kombination är INTE bra för figuren....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-30 | 18:24:51
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se/
Prickelina säger:

Ska det vara mer än farinsocker i?? Det står rör farinsocker och socker med smör men är inget socker i receptet. Mina står i ugnen nu och jag körde utan så jag hoppas det var rätt :-))

Svar: Attans, tack för påpekandet! Ska uppdatera. Ingredienslistan stämmer (hade kopierat tillvägagångssättet från ett annat recept och tydligen missat en bit i anpassnignen av tillvägagångssättet)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 19:02:26
Prickelina säger:

Nä de blev jättedålig. Flöt ut på hela plåten... :-(

Svar: Åh men du... Det gjorde mina med. Men när de har svalnat blir de så där härligt mjuksega i mitten och med frasiga kanter. Hoppas att du gav dem en chans några timmar senare :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 19:12:48
Prickelina säger:

Ja de var ju supergoda men nästa gång ska jag ha mer mjöl i. De slutade liksom att vara kakor utan mer en plåt med smet... Men smaken satt ju som en smäck :-)

Svar: Haha jag känner igen mig. Jag borde kanske utfärda en liten varning i receptet.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-20 | 14:08:43

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback