Bakning och karamellkokning

Den senaste tiden har jag gjort en alldeles underbar tidsresa genom gamla böcker. Först genom Prinsessornas kokbok, där man kunde lära sig att göra egna knäckformar, och sedan via Värdinnans ABC.
 
I Värddinnans ABC får man bland annat lära sig hur man bygger en umgängeskrets om man flyttar till en ny ort. Man avlägger visit hos ortens höghöns, avvakta på att höghönset avlägger en återvisit, och sedan hoppas på att höghönset bjuder in. För gud nåde oss alla om den med lägre rang skulle bjuda in först. Det är att anse som socialt självmord. Dessutom är det väldigt avhängt på vad vår make jobbar med - för som kvinna har man verkligen inte tid att jobba - man har ju ett hushåll att sköta, och dessutom måste man springa runt och avlägga visit till höger och vänster dag ut och dag in.
 
 
Nej då gillade jag Bakning och karamellkokning bättre. Visst, det skiljer sig en del när man läser om de olika sockerproven (en vedeldad spis beter sig så klart på ett helt annat sätt än en modern elektrisk sådan) men recepten är så klart väldigt användbara 82 år efter bokens utgivning.
 
 
Måste säga att boken är förvånansvärt modern. För ingen har väl missat makrontrenden som pågått några år? Här finns faktiskt recept på flera olika varianter. Om man läser macronrecept idag så är det verkligen en process... Separera äggen, låt vitorna stå i rumstemperatur över natten, väg dem osv osv. I ovanstående recept klaras tillvägagångssättet av på några få rader.
 
Ska fortsätta läsa lite, vem vet... Jag kanske återkommer med ett recept när det är dags att tillaga julkonfekten. 

Kommentarer
Queen of Kammebornia säger:

Åh, nu vill jag ju ha de oxå!!!

Svar: Förlåt.... ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-04 | 17:11:44
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Flipfloppan säger:

Böckerna ser helt fantastiska ut och jag som hyfsat ofta (försöker) baka makroner, kanske ska testa det där. Idag har jag givetvis gjort kanelbullar, Klem

Svar: Jag har aldrig bakat makroner. Jag är nog lite rädd att lägga ner en himla massa tid, för att sedan inse att det inte blev bra.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-04 | 18:08:57
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se/
Annas Jul säger:

Många härliga gamla böcker du hittar! Fina omslag! Ser väldigt lika några jultidningar jag har som har några år på nacken. Kanske är husmoderns jultidning. Lathet idag sätter dock stopp för att ta reda på dem.

Svar: Ahh du måste ta tag i det. Och sen ser jag fram emot att få läsa om det hos dig lite längre fram ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-04 | 19:56:32
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Vilka skatter:) Jag brukar leta efter sånna böcker på loppisar. Och ibland har man tur :)

Svar: Ja verkligen! Åh jag har fått tre kassar gamla kokböcker nu - jag måste rensa bland vanliga böcker för att få plats...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-04 | 21:25:14
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Helly säger:

Vilka skatter. Och skratt! Jäklarns tur att man är född i modern tid. Skulle få spatt på alla höghöns jag skulle ränna runt till. Eller är jag ett höghöns?? Vad är definitionen av det? Skulle nog vara en käck hönaböna som tog på mig brallor och knacka på lite var stans och se vad som hände :)

Svar: Haha såvida din man inte ä r lanshövding, översteläkare eller ortens rektor så får du nog se dig som låghöns :-) Och jo, det är tur att man slipper det! Verkar väldigt omständigt måste jag säga.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-04 | 23:01:43
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Jessica säger:

Jag älskar de gamla recepten med typ grisister och märg och sånt. Har aldrig sett bak-boken dock - verkar fin. Allt var så redigt på den tiden - jag gillar´t =D

Svar: Jo jag håller med :-) Rejält liksom! Men grisister är lite läskigt
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-05 | 07:41:08
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback