Lutendrank 2012

Fortsätter att njuta ett av privilegierna jag har som julbloggerska: Att prova glögg! Detta är en av de glöggsorter jag sett fram emot att prova mest. Främst för att jag tycker att det är årets snyggaste flaska med det gamla apotekskruset med träkork. Men även för att det inte är en glögg på vanligt druvvin. Detta är en bärglögg, och eftersom jag är förtjust i de bärglögger jag testat tidigare så ska denna bli spännande.
 
 
Så här säger tillverkaren Auld Rare Whiskey om glöggen: Gustav Vasa beställde hem dyrt vin från Europa, men på färdvägen till Sverige händer det att det gick hål på tunnorna och det kom in luft. Därmed var vinet förstört och odrickbart, men den ekonomiska kungen skickade ner det sura vinet till kökspersonalen som värmde upp det, kryddade det med kardemumma, ingefära, kanel och muskot och sötade det med honung. Där med var Lutendrank skapad.
 
Så nu är det dags att värma den och se vad jag tycker: Jodå. Den är god. Den är stark (17,5%) men trots sin styrka så känns den inte sådär superstark (jag har svårt för de riktigt starka sorterna på 20% och mer som liksom "slår av en näsan" när man för glaset till munnen). Kryddsmaken hade dock kunnat få vara lite mer framträdande.
 
Eftersom den är bärbaserad så är den lite syrligare än vad annan glögg är. Den som smakat Grythyttans Skogsglögg vet vad jag pratar om. Man skulle väl kunna säga så här: Gillar du Skogsglöggen så tror jag att du kommer att gilla denna också. Och är du på jakt efter en glögg som inte är så söt så funkar denna.
 
Inköp och pris: Finns i Systembolagets beställningssortiment (nr 76198) och kostar 195 kronor för en halvliter.
 
Betyget då? Ja, den är lite svår att betygsätta. Om jag enbart går på smaken så får den nånstans 3,5 i betyg. Men om vi även ska väga in prisvärdheten så tycker jag att det är väl saftigt med 195 kronor för en halvliter. Därför blir det slutliga betyget:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.
 
Edit kl 17:44: Denna glögg ingick inte i söndagens stora provsmakning, utan ovanstående är mitt högst personliga omdömme från i lördags.

Kommentarer
Amandas jul säger:

Ja, nog är den dyr allt, men flaskan är förjäkla snygg :)

Svar: Oh ja! Jag vill pyssla den. Men jag vet inte riktigt vad den ska innehålla sedan
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 16:27:18
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Melody säger:

Verkar som enda riktigt bra skälet för att köpa den glöggen är att flaskan är så snygg!
Melodys matte

Svar: Haha, ja så kan man också säga ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 17:37:50
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Åhhh så fin flaska, jag skulle köpa den på stubberten bara för flaskans skull, dock var priset väl tilltaget kan jag tycka... Men gilalr lite syrligare glöggar även om dödskalleglöggen blivit en sliskig favvis, men det beror kanske på att jag då får tillfäle att via arv/milj indoktrinera Luran *garv* KRAM!

Svar: Ja den är toksnygg! Funderar redan på vad jag ska använda den till när glöggen är uppdrucken :-) Och du, det är bra, det ska börjas i tid. Annars vet man aldrig hur det går för de små krabaterna!
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 18:29:37
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Vilken tjurgubbe han är den där Vasa! Inget jag skulle gått och blivit kär i på den tiden!

Svar: Nej, men nog tursam lyckades han charma brudar ändå. Han hade ju ett gäng. Vem vet... Man kanske hade trillat dit ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 18:36:41
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Victorias Jul säger:

Det är verkligen en snygg flaska det där, man skulle kunna köpa den bara för flaskan

Svar: Ja den är grymt snygg! Kommer inte att få träffa glasinsamlingen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 21:07:02
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Helly säger:

Tycker den ser livsfarlig ut. Vet inte varför men jag tänker på lakritsshots...

Svar: Ryser! Svarta djävlar är otäckt. Huga!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 21:34:11
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Maries strålande jul säger:

Mysig bild och snygg flaska!

Svar: Myyyys! Imorgon ska jag försöka hinna svara på dina julfrågor
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-05 | 22:16:45
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Jessica säger:

Värd att köpa för flaskan!!! Själv har jag ju lite svårt för starkglögg. Men man måste ju som bekant testa innan man säger nåt...

Svar: Ja flaskan är grymt snygg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-06 | 07:23:28
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Jenny Vennberg Pictures säger:

Jag säger som dom andra, den är värd att köpas för flaskan. :)

Härlig blogg också förresten !

Svar: Tack så mycket! Välkommen hit :-)
Ja, det jag hoppas på: att hitta någon i närheten som gillar denna glögg, men tycker att flaskan enbart är ett sätt att förvara glöggen på haha..
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-06 | 17:30:05
Bloggadress: http://www.jennyvennberg.se/blogg/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback