Fick en fråga om saffransbullar...

...från Johanna: Kan du inte lägga ut receptet på saffransbullarna? ;-) Det kan ha varit ironi eftersom jag tjatat om receptet så många gånger. Men jag kör på helt enkelt... Det kan ju ha varit nån som missat receptet, och det vill jag ju inte :-)
 
Att det är världens bästa recept har jag ju sagt tidigare. Och eftersom jag tjatat om det så har folk provat. Det här är lite av kommentarerna om bullarna:
 
Sofia: Provade att göra dina Kramforsbullar igår (är själv från Härnösand ursprungligen) och jag ÄLSKAR dem! :) Provade med glasyr igår och ikväll blir det nog att prova varianten med strösocker också.
 
Anna: Jag har ju gjort dina pepparkaksmuffins, som var jättegoda. I fjol blev Waldorfsalladen jag hittade hos dig (hmm, ja, receptet iaf) min favorit på julbordet. Och idag bakade jag dina "Världens bästa lussebullar". Betyg på bullarna: Världens bästa!! Guuud så sjukt goda. Faktiskt helt fantastiskt perfekt
 
Anne Natasha: Nu har jag testat några av dina recept, och jag hade rätt i mina misstankar - du är ju freakin' bäst!
 
Åsa: Jag var en av de priviligierade som var där i söndags och fick smaka en av dessa fantastiskt bullar och jag kan bara instämma. Det är de godaste saffransbullarna EVER!!!!! Jag kommer aldrig mer använda något annat recept på saffransbullar än detta!
 
Så om ni inte litar på mitt omdöme, ja då finns det lite andra människor att lita på :-)
 
Bullarna nedan är alla gjorda på samma grunddeg. Jag bakade ut hälften av degen till runda, släta bullar, och hälften av degen blev mandelmassefyllda bullar. Vill man göra vanliga lussekatter av degen så lär det också funka alldeles utmärkt. En sak som jag ska göra nästa gång jag bakar dem är att låta saffranet dra i cognac och lite socker över natten innan jag bakar. Det ska tydligen vara något som gör underverk för saffranet.
 
Min favoritvariant är den släta bullen, doppad i smör och socker. Mums. 
 
 
Saffransbullar á la Tomtens Dotter
48 bullar
 
Degvätska:
7,5 dl varmt vatten
300 gram smör
2,5 - 3 dl vit baksirap
2 gram (4 kuvert) saffran
1 ägg
 
Torra prylar, blandas i vetemjölpaketet:
2 kg vetemjöl minus 5 dl!
2 påsar torrjäst för söta degar
2,5 dl mjölkpulver
 
Gör så här:
  • Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta.
  • Tillsätt baksirap och saffran. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg.
  • Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna.
  • Jäs i 30 minuter under handduk.
  • Baka ut bullar. Jäs en gång till i 30 minuter under handduk.
  • Pensla bullarna med vatten (inte ägg!) och grädda i 7-8 minuter i 200 grader
Om du vill testa mandelmassefyllningen finns receptet HÄR

Kommentarer
Sockenvägens Söta säger:

Ha ha Luran såg dem å sa att bullar med socker på måste vi baka, så ja, det kan nog bli inför nästa helg... bara vi är krya nog å får sova, just nu är orken lika med noll så nu ska jag sätta på Astrids Lindgrens julfilm å mysa med ungarna! KRAM

Svar: Mmm det tär på när man inte får sova... Hoppas att natten varit god och att det går åt rätt håll med kryheten.
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-23 | 13:44:31
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Johanna säger:

Det var inte ironi! Jag måste ha missat receptet innan! Tack skall prova på dessa :-)

Svar: Varsågod :-) Ahh jag blev lite nojjig, eftersom jag tjatat så mycket och "en annan Johanna" redan har provat receptet. Men testa, för som sagt: det ÄR världens bästa recept. Hör gärna av dig och tala om vad du tyckte :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-23 | 22:50:02

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback