Chokladglögg x 3

Dags för första recensionen från söndagens stora glöggtest. Vi hade tre olika sorters chokladglögg att prova: Dufvenkrooks Choklad (mindre än 0,5%), Saturnus Choklad (2,2%) och Lucia Choklad (15%). Naturligtvis lite olika förutsättningar dem emellan, men det kändes ändå rätt att testa all chokladglögg tillsammans.

Testet utfördes som ett blindtest med en testpanel bestående av fem personer (de sista hade inte kommit än). Varje person utrustades med tre numrerade glöggmuggar och ett protokoll. Innan provsmakningen uppfostrade jag vännerna så att de hade koll på betygen.
 
Har du hängt med ett tag så är du van vid betygsskalan. Om du är en ny läsare så kommer skalan här:
 
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.
 
And let the provsmakning begin!
 
 
Dufvenkrooks Choklad (glögg nr 1)
En alkoholfri glögg som förmodligen finns i en livsmedelsbutik nära dig.
Kommentarer:
-Russin. Söt
-Doftar choklad, men smakar inte choklad.
-För mycket saft.
-För söt, ingen chokladsmak
-Mycket kakaosmak, lite glöggsmak (från två provsmakare)
-God, men kunde vara aningen mindre söt
-Torr eftersmak
-Saft + mjölkchoklad
Betyg:
3 - 2 - 4 - 2 - 3 ger ett snittbetyg på 2,8 snöflingor

Saturnus Glögg med choklad (glögg nr 2)
Inte helt alkoholfri. 2,2%. Även denna kan köpas i livsmedelsbutiken.
Kommentarer:
-Nä!
-God, men suspekt lukt
-Choklad och nötsmak.
-Bäst av chokladglöggarna.
-En svag lukt och smak av koskit.
-Känner varken choklad eller glöggsmak
-Definitivt godare än 1:an (så länge man inte luktar)
-Kakao i eftersmaken
-Saft och enbär
-Väldigt lite choklad om ens någon?
Betyg:
1 - 4 - 1 - 3 - 3 ger ett snittbetyg på 2,4 snöflingor

Lucia Choklad (glögg nr 3)
15%. Systembolaget, art.nr 96463. Kostar 69 kr för 50 cl.
Kommentarer:
-Varm choklad med rödvin
-Godare kall
-Rödvinslukt
-Smakar vin med en hint av choklad
-Blä, rödvin
-Luktar inte gott, smakar inte gott.
-Väldigt "rödvinigt", inte "glöggigt"
-Plus för att den har alkohol
-Har inte ansträngt sig för att få en bra blandning mellan vinet och chokladen utan bara blandat det.
Betyg:
3 - 3 - 1 - 2 - 3 ger ett snittbetyg på 2,4 snöflingor

Kommentarer
Jessica säger:

Jag ÄLSKAR Lucias chokladglögg - skulle jag kunna dricka hela året om!!! Den fanns inte förra året då den var tillbakatagen pga nått fabriksfel, kul att se att den finns i år igen.
Det som jag märkt med glögg är att den inte alltid smakar likadant från gång till gång. Ena flaskan kan vara asgod och nästa inte - lite spela och hoppas - men det är ju charmigt det med kanske....

Svar: Då är det väl läge att hamstra nu? Gillar du den så tror jag att du gillar Tiramísuglöggen också. Mmm. Det du säger om att det inte alltid smakar lika från flaska till flaska: ber att få återkomma med resultat ur verkligheten på den fronten...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-06 | 20:03:16
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Melody säger:

Så bra med dina tester! Jag kommer inte köpa chokladglögg, litar på din testpanel. Har varje år fått flaskor kvar i skåpet med glögg som ingen vill ha...
Ha en bra kväll!
Melodys matte

Svar: Nu säger du sånadär obegripliga saker... Glögg kvar i skåpet...? Jag förstår inte...? Hur gör man då? :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-06 | 20:45:15
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
Maries strålande jul säger:

Chokladglögg låter gott, det har jag nog aldrig smakat.

Svar: Kör på! Det är ingen stor favorit för mig, men det skadar ju inte att shoppa en flaska för att testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-06 | 20:45:56
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Hannah säger:

Hej! Jag ville bara säga att jag har en jultävling på min blogg just nu! :) Det skulle vara kul om du deltog, för att man ser att du har julkänsla :)
Min blogg heter hannahhm.blogg.se men om du vill bara komma till tävlingsinlägget så är länken http://hannahhm.blogg.se/2012/november/tavling-2.html#comment

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du inte gillar sånna här kommentarer ;(

P.S. Jag ska precis gå och dricka glögg, men det är en orginal. Men jag ska absolut testa chokladglögg - låter jättegott!

Svar: Ja testa det! Nyfikenhet är till för att stillas :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-07 | 19:52:40
Bloggadress: http://hannahhm.blogg.se
Sofia säger:

Jag köpte Dufvenkrooks häromveckan och jag älskar den! Är inget större glögg-fan, utan brukar bli ganska less på smaken. Det blir liksom för sött. Men den här tyckte jag verkligen om! :)

Svar: Mmm den är god. Jag har andra favoriter, men av chokladglöggarna jag testat så var det den jag tyckte bäst om (tror jag...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-16 | 09:26:45
Bloggadress: http://fiasparlatopysslat.blogspot.com
EVden EvE NAkliyaT säger:

What i do not realize is in truth how you're now not really much more neatly-preferred than you might be now.
You are very intelligent. You know therefore significantly with regards to this topic, made me personally believe it from a lot of
numerous angles. Its like men and women are not involved except it is something to do with Girl gaga!
Your own stuffs great. At all times take care of it up!

2023-10-26 | 22:24:18
Bloggadress: http://https://evigetir.com/Evden-Eve-Nakliyat-ar-ch

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback