Okända människor

Medmänsklighet, part 1: Imorse åkte jag tunnelbana till jobbet som vanligt. Vagnen är packad och det finns inga sittplatser så vi är kanske 15 pers som står vid dörrarna. Plötsligt hör jag att någon gråter. En ung tjej med rinnande tårar och rinnande mascara. 

Vad ska man göra? SKA man ens göra något?

Den första tanken var så klart att försöka trösta på något sätt. Men sedan tänkte jag till vad jag skulle vilja i en motsvarande situation, och kom fram till att jag hade velat vara ifred. Så jag nöjde mig med att rota i handväskan efter näsdukar, men innan jag hittat några så var det en annan vänlig själ som tänkt samma tanke och räckte fram några. Jag nöjde mig med att ge något som var menat som ett uppmuntrande leende, men säkert mest liknade en stel och tillgjord grimasch.

Vad hade du gjort?


Medmänsklighet, part 2: Allvarligt talat... Ska det vara så svårt att titta bakåt när man går igenom en dörr? Att titta om det kommer ytterligare en person som ska passera igenom samma dörr, och att man därför kanske borde dröja lite för att inte släppa dörren rakt i ansiktet? Ibland kan jag bli så irriterad på människor som INTE gör de där små sakerna. De där sakerna som "kostar" ungefär en halv sekund av ens eget liv som man "offrar" på en okänd människa. Om man gör såna saker fem gånger om dan har man "slösat" två och en halv sekund av livet.

Man måste vara en väldigt viktig och upptagen person för att inte ha den tiden.

Det konstiga är att det oftast är svenska tanter som inte har den tiden, medan unga utländska killar verkar ha all tid i världen...


Kommentarer
Helly säger:

Ja, uscha, vad ska man göra när man ser att en främling mår dåligt? Precis som du nämner, vad skulle JAG ha velat att nån gjorde för mig. De (lyckligtvis få) gångerna jag varit så ledsen att jag inte kunnat hejda mig i offentliga miljöer så gäller nog att få vara i fred. Men om nån gett mig en näsduk eller en varm blick hade jag nog mått bra. Man kan ju inte komma med stöttande ord för det kan ju vara vad som helst som ligger bakom; hjärtesorg, sjukdom- egen eller närstående, eller jobbet/plugget.



Medmänsklighet är tyvärr mest uppmärksammat när det saknas. När någon inte hjälper till det är då jag mest tänker pådet. För mig är det självklart att resa på mig, hålla upp dörrar och tänka på andra. Men alla kan ha dåliga dagar.



Hoppas du får en solig vecka!

:)

2012-05-07 | 11:31:50
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Helly: Ja visst är det svårt. Man vill på något sätt visa att världen inte är ondskefull och elak och jävlig hela tiden. Men samtidigt vill man inte tränga sig på.



Önskar detsamma till dig. Och du ska veta att jag blir glad varenda gång du lämnar ett litet avtryck!

2012-05-08 | 22:09:18
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback