Kikärts- och purjosoppa

Oj vilket underbart väder vi haft idag. Vi firade den lediga dagen med att samla ihop en bunt människor och spela kubb i vårsolen. Det är alltid lika intressant att ägna sig åt spel där det förekommer husregler. Men det gick bra.

Jag har dessutom lyckats få mig lite solbränna. Det känns fint!

Men man måste ju äta också. Så när vännerna startade omgång nummer tre gick jag in och roddade ihop middag till åtta pers. Eftersom en i gänget inte äter kött (men inte är vegetarian) fick det bli nästan-veggosoppa.



På bild ser soppan synnerligen oestetisk ut. Men jag lovar, det är INTE havregrynsgröt på bilden!

Kikärts- och purjolöksoppa á la Erica
Receptet är inspirerat av en soppa i Jamie Olivers första kokbok Den Nakna Kocken. Ursprungsreceptet är ett sånt där ambitiöst projekt där kikärtorna ska blötläggas över natten, kokas i fyrahundra timmar och sen, när ärtjävlarna väl är kokta, så är man så less på spisen att man inte orkar fortsätta laga mat. Dessutom är konserverade kikärtor godare än de jag kokar själv. Antar att jag inte lärt mig tricket riktigt.

Nedan angivna mått räcker till 8 personer. I alla fall om de får en brödbit till :-)

4 stora purjolökar
5 vitlöksklyftor
3 potatisar
3 burkar kikärtor (3 *400 gram)
1 liter köttbuljong
Smör och olja till pannan
1 näve riven parmesan till soppan + ännu mer till servering

Kryddor efter behag (jag använde Herbamare, rökt paprika, svartpeppar, citronpeppar och örtkryddor)

Gör så här:
Ta bort det yttersta skalet på purjolöken, dela den på längden och skölj och noga. Skär purjolöken i tunna skivor. Fräs purjo och vitlök tills den mjuknar lite, häll sedan på buljong och potatis, skalad och skuren i mindre bitar. Soppan ska koka i en kvart ungefär. Tillsätt kikärtorna efter tio minuter.

När potatisen är mjuk ska soppan mixas. Smaka av med kryddor och parmesan.

Vid servering: toppa med ännu mera parmesan, lite svartpeppar och ringla över lite olivolja. Vi hade dessutom lite chorizo, stekta i tunna skivor och purjolök som topping. Ostmacka på sidan om.

Lite reflektioner till nästa gång:
Soppan blev jättegod i smaken. Men det finns lite justeringar att göra till nästa gång. Först och främst behövs det lite mera vätska, soppan blev lite för tjock för min smak. För det andra ska jag bara tillsätta hälften av kikärtorna från början innan soppan mixas. Sen får resten av ärtorna värmas i den mixade soppan, så att det blir lite konsistens på det hela. Chorizo passade bra till, men det behövs egentligen inte.

Det var i alla fall himla smaskigt, så denna kommer jag definitivt att laga flera gånger! Kan tillägga att även P, som inte ens gillar kikärtor, gillade soppan. Så pass att det blev en portion nummer två :-)


Trackback