Sex laxar i en laxask

Idag bestämde jag mig för att vara lite lat. Jag hade bakpotatis hemma sen tidigare, och eftersom jag skulle iväg en sväng efter jobbet nöjde jag mig med en färdigköpt röra. Affären hade erbjudande på röror från Kosterfiskaren, så en skagenröra och en laxröra fick följa med hem.



Det fick bli laxröra till bakpäran. Gott som bara den. Sen gjorde jag misstaget att läsa innehållsförteckningen.



Vi vet ju att ingredienserna står angivna i den ordning de förekommer; mest går först. Döm om min förvåning när laxröran endast innehåller 6% lax. Vilseledande produktnamn, eller vad säger ni? Crabfishröra med lax vore närmare sanningen.

Okej, jag erkänner (part 1). Jag är bortskämd som fan när det gäller fisk. Mina föräldrar är ett oslagbart team på den fronten; pappa fiskar fina firrar och mamma tillagar dem underbart gott. Jag brukar inte behöva betala för fisk eftersom den simmar omkring gratis i vattnet. De fåtal gånger jag handlar fisk brukar det bli just rökt eller gravad - ofta för att göra en röra.

Okej, jag erkänner (part 2). Jag är naiv och blåögd. Jag vet innerst inne att jag måste vara mer medveten, läsa bättre på innehållsförteckningen för att inte bli sur och vrång i efterhand. Men vad tusan! Om det heter laxröra borde väl ändå huvudingrediensen vara just lax? Blåögd, naiv och godtrogen var ordet...


Trackback