Reserapport: Sharm El Sheik

Nu är jag hemma igen efter en vecka i Sharm El Sheik. Vi har haft det fantastiskt bra! Vi hamnade iofs på ett ganska skabbigt hotell, men man får vad man betalar för. Vi gav 3700 kronor för en vecka, så det var helt klart värt pengarna.

Hotellet:
 Hotel Halomy är litet och slitet, men rätt charmigt och ligger vackert till. Högt med utsikt över hela Naama Bay. Poolen var iskall, maten var dålig. Men personalen var trevlig. Det märktes att de försökte göra det bästa av vad de hade att tillgå. Speciellt städaren, som dessutom gjorde de mest fantastiska kreationer av handdukarna i princip dagligen.


Handdukskrokodil :-)

Naama Bay: Stället är helt uppbygt för och av turismen. Innan 60-talet fanns det i princip ingenting där, idag ligger hotellen staplade ovanpå varandra. Restauranger, fik och souvenirbutiker varvas om vartannat. Rent krasst är det som vilken annan turistort som helst, men med VÄLDIGT ihärdiga försäljare.


Naama Bays kulinariska centrum: KFC, Pizza Hut, TGI Fridays och lite längre till höger: Hard Rock Café.

Maten: Positivt överraskad! Jag har hört folk som sagt att När jag var i Egypten levde jag på bananer i två veckor, för maten var så äcklig. Stämmer delvis. Ärligt, när de försökte laga västerländsk mat var det inte så himla gott. Men den lokala maten var toppen. Och billig som tusan - om man vågade sig bort från huvudgatan. Första kvällen landade middagsnotan på 240 LE för sex personer. Andra dagens lunchnota var 70 LE för sex pers. 1 LE (egyptisk pund) står i ca 1,20 kr.


Festmåltid på beduincafé i Dahab.

Shopping: Tja, det beror ju på vad man är ute efter. Vattenpipor, palestinashjalar och kryddor finns i överflöd. Typiska souvenirer så som Tutanchamunmasker och Nefertitibyster i överflöd. Fejkade Converse för en billig penning. Duger fint åt mig, jag kom hem med massvis med både kryddor och Converse.


Åker ni till Sharm så fall inte för kryddorna i souvenirbutikerna. Shoppa på Carrefour istället. Billigt som bara den och betydligt fräschare än att shoppa ute på gatan.

I kategorin "Världen är liten": Kommer till hotellet. Dumpar väskor och jacka, byter om till sandaler och går ut för att spana in hotellområdet. 25 meter senare hör jag någon som ropar Ica??? Där står en bekant som jag inte träffat på 100 år, trots att vi bor i samma stad. Som sagt: Världen är liten!

Sammanfattning: Om jag ska vara elak är Sharm ett skitställe. Ska man bara åka på en sol- och badsemester kan man hellre åka till Mallorca. Och vill man kombinera sol och bad med utflykter till det historiska Egypten är det bättre att åka till Hurghada, då det ligger rätt nära Luxor. Med det sagt: vi har haft en toppenvecka!

Men även om jag älskar att vara ute och resa så är det fantastiskt skönt att komma hem till sitt eget hem. Dricka kranvatten. Kunna koka the när jag vill. Sova i min egen säng. Duscha i en dusch som har ordentligt med tryck så att schampot blir ordentligt ursköljt.


Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

Skönt med semester.



Maten tycker jag är jätteviktigt när jag åker på semester. jag vill ha god lokal mat till ett bra pris. Älskar grekisk mat - så det förklarar ju en del varför vi åker dit igen och igen...

2012-03-25 | 20:19:44
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Leo säger:

Kul att läsa.



Jag har aldrig rest någonstans och känner heller ingen lust att göra så, men kul att läsa om andras utflykter. :)

2012-03-25 | 20:27:32
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Näääää så härligt, är allt sjuk av avund, lite sol hade inte skadat å bara handdukskrokodilen är ju värd resepengarna ;-D

Synd på din assnygga skål btw, sjukt bra med att stämpla/skriva på den, attans att den sprack, ser fram emot mer alster i samma stil! KRAM

2012-03-26 | 11:40:20
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback