Potatisgratäng med köttfärs

Jag gillar mat som går att förbereda. Ska jag bjuda på middag vill jag gärna servera något som kan göras i princip helt klart på förmiddagen, så att jag kan vara duschad och klar när folket anländer. Inte kul om både jag och lyan luktar stekos.

En av mina favvorätter som uppfyller dessa kriterier är en potatisgratäng med köttfärs. Supergott, enkelt, görs färdig på förmiddagen och sätts in i ugnen när folket börjar anlända. Allt är redan diskat och klart, köket är fint och det enda som återstår när middagen är uppäten är att diska det man ätit på och gratängformen. Toppen.

Vi satt och pratade om helgmat på jobbet häromdagen och då berättade jag om denna. Så säger en kollega "Hemma hos oss går den under namnet Kommunistpudding. Det var visst nån kommunist - ingen minns vem - som lagade den på TV på 70-talet..." Det var ett ganska roligt namn, men jag vet inte om det väcker aptiten.


Kommunistpudding?

Anyway, här är receptet:

1 kg potatis
1 stor gul lök
1 hel vitlök (eller efter behag)
Salt, vitpeppar och timjan

600 gram köttfärs
Soya
Tomatpuré eller ketchup
Kryddor efter behag

3 dl grädde
2 dl köttbuljong
1 tsk dijonsenap
100 gram riven ost

Gör så här:

  1. Skär potatisen i stavar, typ som till Jansons frestelse
  2. Finhacka lök och vitlök och blanda
  3. Stek köttfärsen, häll på soya och tomatpuré och krydda upp den. Jag gör den gärna ganska stark med massa chili.
  4. Lägg ihop gratängen med potatis i botten, sen lök, köttfärs, lök. Avsluta med potatis. Varva med salt, vitpeppar och timjan
  5. Blanda köttbuljong med grädde och dijonsenap. Häll över gratängen så att det går ungefär upp till hälften på formen.
  6. In i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter. Lägg på osten efter ungefär halva tiden.

Trackback