BOCK-lasagne

Recept kan skapas på olika sätt. För min del brukar det oftast ske genom att jag läser kokböcker, bloggar och tittar på matlagningsprogram. Sen sover jag. När jag tar morgonduschen brukar det plötsligt ploppa upp något i skallen som är ett hopkok av de intryck jag tog igår.

Denna rätt skapades på ett helt annat sätt. Jag bjöd nämligen några vänner på middag för någon vecka sedan. Mammas standardröding i ugn med grädde och soya. Pappafiskad röding. Jag tänkte vara lite wild and crazy och lägga till kantareller också så jag fräste upp ett par burkar från frysen.

När måltiden var färdigäten kom jag på att jag glömt bort att tillsätta kantarellerna...

Jaja... Shit happends. Men man kan inte låta kantareller förfaras. Dessutom hade jag färska lasagneplattor och ett par chorizos liggande i kylen. Nu började hjärnan spinna. C för chorizo. K för kantareller. Vad ska man hitta på för att få ihop ordet BOCK? Bacon och Ost så klart.


Inga gamla sega getabockar här inte. Bara godis

BOCK-lasagne á la Erica
De angivna måtten räcker till en form med tre portioner + 5 portionsformar.

500 gram tärnat bacon
200 gram kantareller
200 gram chorizo

1 liter mjölk
2 dl grädde
1 msk dijonsenap
1 msk smör
1 köttbuljongtärning
Salt och vitpeppar
Vetemjöl till redning
50 gram riven västerbottenost

Lasagneplattor.
50 gram riven västerbottenost

Gör så här:

1. Fräs bacon och låt det rinna av.
2. Tärna chorizon och stek den.
3. Fräs kantarellerna.
4. Gör en bechamelsås och smaksätt den med en buljongtärning och lite dijonsenap. Rör ner osten i den färdiga såsen.
5. Blanda bacon, chorizo och kantareller med ungefär två tredjedelar av bechamelsåsen.
6. Lägg ihop lasagnen med bechamelsås i botten, lasagneplatta, BOCK-sås, lasagneplatta, BOCK-sås, lasagneplatta, bechamelsås och toppa med riven ost.
7. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.

När jag gör lasagne passar jag alltid på att göra några extraformar för frysen. Det funkar jättebra att lägga ihop dem och frysa in direkt UTAN att tillaga dem. När det är dags att äta så ställer man in den djupfrysta klumpen direkt från frysen i kall ugn. Slå på ugnen på 200 grader och 45 minuter senare kan man njuta. Det fina med att göra på det här viset är att det faktiskt smakar nygjort. Fryser man in den tillagad så har den en tendens att bli torr.


Trackback