Att något så fel kan bli så rätt!

Jag dricker kopiösa mängder the. Om jag ska definiera vad "kopiösa mängder" innebär i mitt liv så innebär det att jag klämmer i mig ett stort glas per vaken timme ungefär. Jag landar på nånstans runt 4-5 liter om dagen.

Kroppen vänjer sig naturligtvis, och någonstans övergår bruket till ett missbruk. Inte för att det spelar någon roll. Missbruket är billigt och relativt harmlöst, men det är ändå ett gravt beroende. 

Twinings Earl Grey.

Alltid samma sort. Lösthe hemma, naturligtvis. Thepåsar när jag är på språng. I mina handväskor, plånböcker, jackfickor och block med inbyggda fickor för visitkort hittar man thepåsar. Herregud, man vet ju aldrig om det finns the där man hamnar, liksom :-) Åker jag utomlands slänger jag ner ett hundrapack i resväskan.

Trots att jag missbrukat stora mängder av samma märke under de senaste 15 åren händer det ungefär varannan vecka att jag dricker det godaste glaset med the som jag druckit i hela mitt liv.

Men om jag inte får mitt "knark" är det illa. Trött. Men framför allt med en malande huvudvärk som inte ger med sig (om man inte lurar huvudet med the förstås)

Det här jägerthe kommer in i bilden.


Handväska preparerad för fest! Thepåsar är lättviktsgroggvirke - toppen när festen inte pågår hemma hos en själv!

När man är iväg på olika saker är det så klart lite besvärligt att hålla konsumtionsnivån uppe. Kaffe säljs överallt, men the är det klurigare med. I alla fall om man befinner sig på festival. Tur att man bor i husbil/husvagn och kan knalla dit och koka sig en kopp vid behov. 

Nåväl... Sommaren 2008 tror jag. Sweden Rock Festival. Jag sitter utanför husbilen med en kopp the. Thet har stått och dragit lagom länge och svalnat till drickbar temperatur när en bekant kommer förbi.

Elin: Vad dricker du? Dricker du the?
Jag: Ja.
Elin: Dricker du BARA the?
Jag: För tillfället, ja. 
Elin: Du är på festival. Det går inte!

Varpå hon resolut tar sin jägerflaska och häller i en rejäl skvätt i mitt glas. Katastrof! Jag som avskyr jäger! Men det finns ingen tid att koka en ny kopp och vänta på att den ska bli drickbar - det är ju en massa band att titta på, så det var bara och dricka upp skiten. Döm om min förvåning när detta var en av de godaste dryckeskombinationer jag testat.

Sedan dess har jag provat den på ett flertal personer i min omgivning. De flesta är skeptiska som bara den till en början, men när de väl har provat börjar de flesta humma belåtet och instämmande.



Nu är ju Jägerthe inte direkt den mest konsumerade drycken på en rockfestival...
Undra hur många liter öl det egentligen går åt på en 4-dagarsfestival med ca 35.000 besökare? Där merparten av besökarna faktiskt är vuxna (vilket brukar innebära att man hellre dricker öl än starksprit) och där vädret för det mesta är för bra för att vara sant...

Vågar ni er på en gissning? Det gör inte jag, jag kan inte räkna så stora tal utan hjälp av en excelsnurra :-)


Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

jägerte... det måste jag testa...



jag dricker Både kaffe och te. Varje dag.

2012-03-19 | 22:34:13
Bloggadress: http://www.candygirl.nu

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback