Första juni och auktionssäsongen närmar sig

Min mormor hade - som så många andra tanter - fina tallrikar hängande på väggarna. Hon hade förälskat sig i Percys "Vinranka", och efter att ha sett dem hänga på mormors väggar blev även jag förälskad. Skillnaden mellan oss två är att jag väljer att använda mitt porslin istället för att hänga det på väggen.

En av de bästa julklappar
jag fått i hela mitt liv fick jag av mina föräldrar för 7-8 år sedan. Jag hade bett dem (de är flitiga auktionsbesökare) om att spana efter några tallrikar till mig. När det var dags för julafton och paketutdelning fanns ett kuvert till mig under granen. Tänkte att "det är väl en peng, eller ett presentkort eller nåt" och lämnade öppnandet av kuvertet till sist.

Det var ingen peng. Det var ett kort med ett urklipp på en bild på en tallrik, och där mamma informerade mig om att det fanns en låda i uterummet som väntade på mig. Där fanns inte några tallrikar. Där fanns en hel servis!!! Helt galet!





Sedan dess har jag shoppat på mig ytterligare en servis med kompletterande delar. Framme har jag bara porslinet som inte är kantstött, resten bor i förrådet. Men om det kniper skulle jag kunna bjuda säkert 20 personer på middag och vi kan äta på likadant porslin.

Nu inleds auktionssäsongen och det är läge att fynda. Förhoppningsvis... Har du någon i din närhet som samlar på något speciellt är det en bra idé att spana efter julklappar.

Man behöver så klart inte shoppa en hel servis för att göra fynd. Med uddadelar kan man göra en schysst dukning om man håller ihop färgskalan. Eller så kan man strunta i att duka och istället göra ett våningsfat. Antingen genom att limma ljusstakar eller små vaser mellan tallrikarna, eller genom att borra i faten och använda sig av skruv, mutter och en gängad stång. Denna variant är superfin att avsluta med en matchande the- eller kaffekopp.
 
Udda matskedar är också en rolig grej. Man kan exempelvis göra chokladskedar som en söt gå-bort-present. Eller så kan man använda dem i en julgrupp. Eller så kan man göra en väggljusstake.

Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser vilket kan vara jävligt frustrerande ibland...

Vad gör du av loppis/auktionsfynden?


Trackback