Citronyogurtglass

Sommartider är jordgubbstider. Egentligen tycker jag att det godaste tillbehöret till gubbarna är en skvätt grädde (ovispad) och några få korn strösocker. Men hemmagjord glass är definitivt inte fy skam det heller. Tvärtom!
 
Okej, upp med en hand: Hur många har en gammal glassmaskin stående i ett skåp? Och om du har en: när använde du den senast? Av någon anledning gissar jag att det var ganska många år sedan. Jag har en gammal Philips Glassmäster från 80-talet. Den fick jag av en gammal kollega (tack Heléne!) för många år sedan och sedan dess har den använts rätt så flitigt.
 
 
Senaste kompositionen är en frisk och fräsch yogurtglass. Använde Valios vaniljyogurt med citron, och detta blev alldeles toppen till jordgubbarna.
 
 
Vispa 4 äggulor med 1,25 dl strösocker och lite vaniljpulver tills det blir ljust och fluffigt. Rör i 2 dl vispgrädde och 2 dl yoghurt. Rör om allt och häll i glassmaskinen. Kör tills det är klart, tar ungefär en halvtimme.

Kommentarer
Katarina säger:

Så fräscht det låter med citron i glass! Jag äger ingen glassmaskin, men har ändå gjort olika variationer utan maskin. Ha en fin dag!

Svar: Den blev verkligen toppen! Så det kan jag rekommendera :-) ha en bra dag du med!
Ica Ica Nötkrika

2012-07-03 | 09:40:24
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Åh jag får ta ner handen för jag äger ingen glassmaskin av den enkla aledningen att jag inte har ett skåp där det kan stå i:)

Svar: Ständigt denna brist på köksskåp! Är dock tveksam till om det är bra eller dåligt att ha för få....
Ica Ica Nötkrika

2012-07-03 | 11:19:02
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Mums,får nu bara hoppas att mamma inte kastade glassmaskinen i samband med flytten... vore just typiskt ;-P KRAM KRAM

Svar: Nej den måste du sno av henne om den är kvar.
Ica Ica Nötkrika

2012-07-06 | 07:34:47
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Amy's piece of cake säger:

Så gott det ser ut, ska jag testa. Mums!

Svar: Hej Amy!Ja, prova det, det var gott som bara den!!
Tack för titten, och välkommen åter :-)
Ica Ica Nötkrika

2012-07-09 | 14:07:17
Bloggadress: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Queen of Kammebornia säger:

Mums vad gott! Saknat dig här i cyberrymden, fint att du mår bra och varit på festival, hurra för det!

Svar: Hej du!
Ica Ica Nötkrika

2012-07-11 | 13:40:03
Bloggadress: http://queenofkammebornia.blogg.se
Marika på Odlingspyssel säger:

Mumsigt!

Svar: Ja det vill jag lova :-)Try it, you'll like it!
Ica Ica Nötkrika

2012-07-14 | 11:47:36
Bloggadress: http://odlingspyssel.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback