Blåbärsbullar

Antar att de flesta, precis som jag, har världens bästa mamma?! Mammor kan så klart vara världsbäst på olika sätt, men jag har sett till att utrusta mig med en såndär mamma som är en bullmamma enligt instruktionsboken. Ni vet en såndär som syr, lagar världens godaste mat och som bakar.
 
När jag fyllde 30 fick jag en mamma-kokbok. Där har hon skrivit ner sina bästa recept. Sjömansbiff och kalopps, julskinka och gravad lax. Nötkakor och bullar. Döm om min förvåning när hon bakar sina bästa bullar på ett helt annat sätt än vad som står i mammakokboken?? Det är ju tur att man hänger med och skriver ner...
 
Blåbärsbullar i långa rader.
 
Mamma Nilssons bästa bullar
Detta är ett lite annorlunda bullrecept. I mammakokboken står det inte någonting alls om torrjäst, mjölkpulver och baksirap, så det var som sagt tur att jag satt med papper och penna i högsta hugg. Receptet ger saftiga och fina bullar. Inte torra och tråkiga som bullar (tyvärr) ofta kan bli. Testa detta recept, jag lovar att du inte blir besviken.
 
Degvätska:
7,5 dl varmt vatten
300 gram smör
2,5 - 3 dl vit baksirap
2 tsk stötta kardemummakärnor
 
1 ägg
 
Torra prylar, blandas i vetemjölpaketet:
2 kg vetemjöl minus 5 dl! (orkar inte räkna om, det är praktiskt!)
2 påsar torrjäst för söta degar
2,5 dl mjölkpulver
 
Smaksättning och sånt:
1 ägg till pensling
  • 100 gram smör, 1 dl socker, 1 vaniljstång och en massa färska blåbär. Pärlsocker ovanpå
  • 100 gram smör, 1 dl socker och en massa kanel. Pärlsocker ovanpå
  • 50 gram mandelmassa och en massa blåbär. Flagad mandel ovanpå.
Gör så här:
Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta.
Tillsätt baksirap och kardemumma. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg. Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna. Jäs i 30 minuter
 
Gör i ordning fyllningen under tiden degen jäser.
 
Baka ut bullar eller längder. Jäs en gång till i 30 minuter
 
Vi gjorde två varianter: Två tredjedelar av degen blev bullar. Kavlade ut till en platta, bredde ut smör/sockerblandningen ovanpå och strödde på blåbär. Rullade ihop till en rulle och skar i skivor, ca 2 cm tjocka.
 
Den sista tredjedelen blev en längd. Riven mandelmassa i botten och sedan blåbär ovanpå. Skär degen i "fiskben" och fläta ihop till en längd.
 
 
Pensla med ägg, strö på pärlsocker eller mandel. Grädda.
Bullar: gräddas i 200 grader i ca 7 minuter
Längder: gräddas i 175 grader i ca 25 minuter
 
 
 
 
 

Kommentarer
Katarina säger:

Mammas bullar är alltid bäst :)

Svar: Så är det! Mammor är bra saker. De KAN saker :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-07-29 | 13:52:15
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback