Det där med årstider...

Julen dansades ut för några dagar sedan. Lika glad som jag är över att ta fram alla sakerna, lika lycklig är jag över att få bort skiten. Jag gissar att det delvis beror på att jag firar julen i norrland hos familjen, och när jag kommer hem till mig själv igen så är det så tydligt att julen är slut.

Till trettonhelgen ska julen vara utstädad hemma hos mig - som allra senast. Ett år stökade jag till och med undan julen redan innan jag åkte uppåt...

Nu är det ljusa och våriga färger som gäller. Tulpaner. Solsken. Igår använde jag solglasögon när jag var ut på en promenad. Det var en jättehärlig dag med solsken, en minusgrad, några milimeter snö och frost som glittrade vackert.

Jag har en fundering. Enligt meteoroligisk definition är det vinter när dygnsmedeltemperaturen understigit 0,0 grader i 5 dygn eller längre. Per definition har det alltså inte blivit vinter i Stockholm ännu.

Nu till funderingen: Innebär det att det fortfarande är höst, trots att det är januari???


Kommentarer
Anna säger:

Jag antar det... Men det blir ju underligt. Får kalla det skit-vinter istället ;)

Här har vi fortfarande julen framme, blir nog undanstädad till nästa helg. Blir ju så himla mörkt när gran och stjärnor åker ut...

Tack för din fina semla-kommentar hos mig, hoppas att mina barn får lika mysiga minnen. Nästa gång jag bakar semlor ska de minsann få rita sin initial i florsockret :)

(Kul att du finns kvar i bloggvärlden en stund till :))

2012-01-07 | 11:17:37
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Linda säger:

Ok... då har vi bra precis fått vinter då... vi har ju haft varmt lääänge. Dagen före julafton öste regnet ned.

Men nu har det hållit sig minus även dagtid ett tag.



Och snö har vi fått - så det räcker och blir över.

2012-01-07 | 14:03:58
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Anna: Skitvinter, ja. Jag köper din definition rakt av.



@Linda: Skönt att världen inte är HELT lost, bara väldigt försenad. För det vore ju synd och skam om inte ni fått vinter på dina breddgrader.

2012-01-08 | 00:13:22
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Fröken Nattfrost säger:

Riktig struntvinter ja... hoppas på att julen som kommer, kommer med en riktig vinter!

Fråga, bloggar du på ett annat ställe resten av året?

2012-01-09 | 09:32:15
Bloggadress: http://nattfrost.blogspot.com/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Fröken Nattfrost: Nope... Jag gjorde ett försök ett år på http://tomtensdotter.blogg.se/julfritt och det höll i en månad ungefär. Så jag håller liv i denna så länge jag tycker att det är kul...

2012-01-09 | 22:24:37
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback