Baileysrutor i långpanna

För några dagar sedan hissade jag mammas nötkakor. Med på bilden fanns en annan kaka som Fröken Nattfrost blev nyfiken på. Håll till godo :-)



Baileysrutor i långpanna
Man behöver bara titta på bilden och läsa ingredienslistan för att veta att detta är succe! Botten är en kladdkakeaktig historia som passar utmärkt med smörkrämen. Receptet hittade hon HÄR.

Botten
4 1/2 dl socker
3 1/2 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
6 msk kakao
225 g smör
2 1/2 dl vatten

Smörkräm
200 g smör
200 g florsocker
1 ägg
1/2 dl Baileys (eller någon annan smaksättare tex punch)

Lock
250 g mörk choklad
4 msk neutral olja
Mammas tillägg: Riven vit choklad

Blanda alla torra ingredienser som ska vara till kakans botten.
Smält smör och häll i vattnet i en kastull, låt koka upp och häll sedan i bunken med de torra ingedienserna.
Blanda ordentligt.
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna och grädda i 175 grader i ca 20 minuter.
Låt svalna.

Vispa ihop florsocker och smör och rör sedan i ägg och Baileys. Vispa en stund tills allt blandats.
Bred krämen på den kalla kakan, ställ in kakan i frysen för att stelna.
Smält chokladen och oljan försiktigt i en kastrull och bred sedan ut den på den kalla kakan. Mammas tillägg: Vänta några minuter och riv över vit choklad. Vänta några minuter så att den mörka chokladen hinner stelna LITE, men inte så länge att den vita chokladen inte fastnar....

Skär kakan i lagom stora bitar.

Kommentarer
Fröken Nattfrost säger:

Mmmmm.... det receptet sparar jag!

2012-01-16 | 13:40:51
Bloggadress: http://nattfrost.blogspot.com/
KalasMums säger:

Mums lätt väldigt goda, ska jag testa och göra någon dag.

2012-01-16 | 13:59:56
Bloggadress: http://kalasmums.blogspot.com/
Anna säger:

Låter jättegott!

Och du, tack så jättemycket för rewarden :) Jag har varit sjuk i helgen, men så fort jag piggat på mig lite mer ska jag både publicera den och skicka den vidare :)

2012-01-16 | 17:00:00
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Marie/Underbara Juletid säger:

låter jättegott!

2012-01-16 | 18:21:16
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Jag är grymt svag för bailys (Har ett barrekord i Bryssel där jag fick all bailys gratis om jag drack minst en liter, och det gjorde jag - och ja, jag gillar ännu denna likör ler) Men hade jag haft tillgång till en plåt med denna kaka hade jag nog behövt någon form av pulver eller shake för att avsockrifiera mig fniss Och du, pooledance?! Wiiie, jag KRÄVER ett klipp här i bloggen när du utövar denna aktivitet ;-P

2012-01-16 | 19:54:21
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Hm, jag anade att du skulle vara svårövertalad med ett klipp ;-P Och ja, efter en liter så var jag väääldigt pratglad kan jag meddela ;-D 7 år senare besökte jag baren som har en stor fototavla i själva baren och ja, en glad Therese med en stor flaska bailys fanns fortfarande kvar där, ha ha närmast hall of fame jag kommer att komma ;-P

Numer nöjer jag mig med ett glas likör dock...

Tackar för badtipset, ska kolla in det då badbomber, skumpasta och annat jox som sätter guldkant på ett varmt bad är en annan av mina svagheter :-D KRAM!

2012-01-16 | 20:47:25
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Leo säger:

Jag vill gifta mig med dig.

2012-01-17 | 09:41:15
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Nattfrost: Gör det. Det förtjänar att sparas!



@Kalasmums: Återkom gärna och berätta vad du tyckte!



@Anna: Varsågod, det förtjänar du! Ska bli kul att se vilka du passar vidare till!



@Marie: Try it, you'll like it :-)



@Leo: Tack för det :-) Ska jag tolka det som ett frieri, och vad säger Mia om du går och gifter dig med någon annan?

2012-01-17 | 23:15:09
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback