Shopping

 
Det blev inte så himla mycket shopping på själva marknaden. Men Lübecks motsvarighet till Gamla Stan är fylld med en massa andra butiker, så vi kom inte hem oshoppade för den sakens skull.
 
 
Snöflingetemat fortsätter. Hittade servettringar i snöflingeform till vrakpris. 3 euro för en förpackning med fyra stycken. Dessa kommer att bli så fina med en dukning med linneservetter och silverunderlägg. Passade så klart på att köpa tre förpackningar så att man kan duka till många :-)
 
 
Jag är kvinna. Det innebär att jag shoppar skor. På något underligt vis känner jag mig som Ronja Rövardotter i de röda stövlarna. Ni vet när Birk har ramlat ner i Helvetesgapet och Ronja drar upp honom med sitt rep. Det finns en sekvens när man ser det ur Ronjas perspektiv, när filmkameran liksom "tittar" på hennes fötter med repet som glider emellan... Och jag får lite den känslan när jag tittar ner på mina fötter :-) Eftersom kombinationen rött och ljusblått är en favorit så fick det bli ett par strumpor också.
 
 
Toppsocker kostade noll och ingenting. Jag gav 1 euro per topp á 250 gram. Det är lite skillnad mot vad det kostar här, där man enbart hittar dem i hantverksbutiker för 70 spänn... Hade inte riktigt koll på vad min väska vägde så jag vågade inte shoppa på mig flera. Hittade även Jäger i en udda storlek: 1 decilitersflaska :-) Lite julgransljus också. Men det riktiga fyndet är min senaste snögubbe. Vindögd som bara den, och med en väldigt intensiv blick. Det ser ut som att han sitter på en riktigt spännande nyhet och bara väntar på att få berätta den, och om han inte får berätta den snart, nu så kommer han att spricka :-)

Kommentarer
Therese säger:

Älskar de röda skorna!!! Så snygga. Däremot ser snögubben ut att vara aspackad, eller lite bakom flötet ;-P Ställ den bredvid din fina kakburksgubbe så kommer du se hur läskig den faktiskt är *fniss*
Och körscheman är bra skit, här börja det dock redan i november med att julbordets kött röks och tunnbrödet bakas, sedan rullar det på. Köpte dock en färdigkokt skinka i går, så den ska nog snart grilejras, lite fusk är ok ;-D KRAMIS

Svar: ähh nu är du elak och ondskefull... Aspackad kan jag hålla med om - men det är en del av hans charm. Han är nämligen tyst och snäll, trots promillehalten (till skillnad från människor, som jag många gånger föraktar när de är asfulla...) Och att ställa honom bredvid kakburken är elakt. Det är som att ställa mig bredvid Tyra Banks och säga "Titta på Erica, visst är hon läskig?" :-P KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 08:50:06
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Flipfloppan säger:

Älskar snögubben!! Idag ska jag f ö göra dina lussebullar. Spänningen är olidlig och jag kommer givetvis både rapportera och länka till dig. Här i Skåne snöar det inte, men det faller små, små kulor istället, mkt märkligt

Svar: Ahh spännande!! Ska bli kul att höra vad du tyckte om receptet :-)
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 10:01:45
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se/
Madeleine W säger:

Vilka härliga fynd du gjort! Jag älskar de röda Ronjastövlarna! Vad har man egentligen toppsocker till? Jag vet ju vad det är men har aldrig riktigt fattat vad man använder det till? Jag är riktigt sugen på att göra samma resa som du har gjort. Vet att det finns bussresor men flyget känns ju smidigare. Får man fråga vad resan gick på med flyg och boende? Kramar

Svar: Mmm de är underbara! Och sulorna har hjärtformade mönster, så jag och mina röda stövlar sprider hjärtan i snön just nu :-)


Toppsocker: till hemgjord glögg. Man lägger en bit över glöggrytan, dränker den i cognac och fjuttar på.. Sen så öser man den med glögg så att karamelliserat socker droppar ner och sötar och smaksätter glöggen samtidigt :-)

Vi åkte med Ryan Air från Skavsta. Resan (inkl alla Ryans dolda avgifter + ett incheckat bagage) gick på ca 1300 kr t.o.r... Sen 65 euro för eget dubbelrum inkl frukost på ett vandrarhem i samma stadsdel som marknaden. ÅK! Det var toppen!

KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 10:26:01
Bloggadress: http://www.julbloggen.se
Kati säger:

Vad har man toppsocker till? Har aldrig hört talas om det!
Underbart snygga röda skor!
Kram Kati

Svar: Toppsocker: dränker i cognac och fjuttar på. Det ska sedan smälta ner i glöggen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 10:55:16
Emelie - Emelies Christmas säger:

Underbara inköp du har gjort :)

Svar: Mmm jag gillar!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 11:27:23
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Victorias Jul säger:

Vilka fina saker du köpt. Snögubben var ju jätte fin!

Svar: Visst är han charmig? Jag är käääääär :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 14:51:59
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Emma Julmust säger:

Riktigt snygga servettringar!

Svar: Mmm me love :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-05 | 15:00:34
Bloggadress: http://julmust.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback