Omelettrulltårta med laxfyllning

I vår familj har vi, som jag tidigare nämnt, som tradition att mormor bjuder på middag på annandagen. Och eftersom min mamma numera är mormor så var det mamma och jag som stod för gôtterierna i onsdags. Vi börjar väl med förrätten...
 
 
Omelettrulltårta med laxfyllning
Detta recept kommer från mammas enorma samling med urklipp från gamla veckotidningar, sen har vi så klart omarbetat det lite. Jag tyckte att det var ett toppenrecept, eftersom rullen i sig är så flexibel och kan fyllas med precis vad som helst.
 
Omelettrulltårta
6 bitar eller fler - beroende på hur kralliga skivor man skär...
4 ägg
5 dl standardmjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
½ dl riven Västerbottenost
Kommentar till mig själv till nästa gång: mera salt. Och vitpeppar för guds skull!!!
 
Fyllning
2 dl creme fraiche
200 gram philadelphiaost
2 msk majonäs
1 tsk senap
1 tsk riven pepparrot (från tub...)
2 kokta ägg, hackade
100 gram rom
200 gram rökt lax, finhackad
Dill, pressad citron, citronpeppar
 
Dekoration
Lite av ovanstående fyllning
100 gram rom
Citron
Sallad
Dillvippa om man vill vara lite fancy...
 
Gör så här:
  1. Omeletten: Ställ ugnen på 225 grader.
  2. Vispa ihop ägg, hälften av mjölken och allt mjöl till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken, salt och västerbottenost.
  3. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40 cm. Häll i smeten, och ställ in i ugnen i 25-30 minuter eller tills den fått fin färg. (Få nu inte panik när omeletten bubblar upp och beter sig som om den tänkte rymma... Det löser sig när den kommer ut och svalnar lite!)
  4. Stjälp upp på ett nytt bakplåtspapper. Pensla med vatten på baksidan av papperet som omeleten gräddats på och dra försiktigt bort papperet.
  5. Fyllning: Blanda rubbet och smaka av tills du är nöjd och glad.
  6. Montering: Bred fyllningen på den avsvalnade omeletten, men spara lite till dekorationen. Rulla ihop från långsidan som en rulltårta.
    Hit kan man med fördel förbereda  - rullen mår nämligen bara bra av att stå i kylen och stelna till i några timmar.
  7. Dekoration: Skär rulltårtan och lägg upp på ett fat med snittytan uppåt. Klicka på lite av fyllningen, och sedan en generös klick rom. Garnera med citron (och dillvippa). Lite sallad till är också trevligt.

Detta var som sagt supergott! Och själva fyllningen kan varieras. Varför inte en god räkröra? Eller rökt kött? Eller varför inte göra en vardagsrätt av det hela och stoppa i lite överbliven köttfärssås, riva lite ost på och in med hela härligheten i ugnen en gång till och servera med en pizzasallad... Sen var det toppen som bjudrätt eftersom allt kan förberedas. Det är cirka fem minuters arbete som sparas till sist och det kan man ju leva med :-)


Kommentarer
Maries strålande jul säger:

Det där låter jättegott!

Svar: Det var super! Gott nytt år Marie!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-28 | 11:08:02
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Lillgarden säger:

Det har jag gjort fast med köttfärs.. jätte gott! :)

Svar: Mmm det måste vara toppen! Gott nytt år till dig Sofie :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-28 | 13:08:13
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Marre säger:

Det var gott, riktigt gott:)

Svar: Mmm vi har tur som utfodrar varandra så bra, älskade syster!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-28 | 21:37:23
Lillgarden säger:

Sv: har man ett bra grund recept på själva rullen så kan man fylla med lite olika :) svampstuvning, tacoköttfärs.. ja möjligheterna är många..

Svar: Precis! Och svampstuvning... MUMS! Nu blev jag sugen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 10:17:15
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback