Kladdig sallad X 4

Något gott och kladdigt är ett måste på julbordet. Min syster gör en supergod potatissallad som alla gillar. Mamma vill ha mimosasallad till skinkan. Waldorfsallad är ett stort måste för mig, och rödbetssalladen är... rosa. Inte min favorit, men den är vacker i alla fall!


I tur och ordning: Mimosasallad, rödbetssallad, waldorfsallad och potatissallad


Mimosasallad
1 burk fruktcoctail
2 äpplen
1,5 - 2 dl grädde
1 msk majonäs
1 tsk senap

Gör så här:
Låt fruktcoctailen rinna av ordentligt i ett durkslag
Vispa grädde och blanda med senap och majonäs till ett klet.
Skala äpplena och tärna dem.
Blanda frukten med kletet.


Rödbetssallad
4-6 inlagda rödbetor (ca 4 dl hackad)
1 syrligt äpple
1 liten rödlök
1 ättiksgurka (ca 3-4 msk hackad)
1 dl gräddfil
1-2 msk majonäs
1-2 msk rödbetslag
salt, peppar

Gör så här:
Hacka rödbetor, äpple och ättiksgurka i tärningar, ca ½ cm.
Finhacka löken.
Blanda gräddfil med majonäs och rödbetslag. Salta och peppra.
Häll det mesta av gräddfilssåsen över hacket och blanda försiktigt. Blanda i resten om det behövs mer klet.

Waldorfsallad
En av mina favoritsallader. Supergod även på sommaren i en wrap med kyckling eller kalkon.

2 dl fint tärnad rotselleri
2 lagerblad
2 dl fint tärnade äpplen (jag använde Ingrid Marie, but any will do!)
½ dl majonäs
½ dl gräddfil
Lite senap (en tesked kanske)
Citronpeppar
Herbamare Örtsalt
Grovhackade valnötter

Gör så här:
Koka rotsellerin i några minuter tillsammans med lagerblad och lite herbamare.
Under tiden: blanda en dressing på majonäs, gräddfil, senap, citronpeppar och herbamare.
Häll av rotsellerin och blanda tillsammans med äpplen, valnötter och dressing.


Potatissallad
Älskade syster, jag har inte en susning om hur du gör denna. Men jag blir glad om du skriver ner det, så uppdaterar jag inlägget :-)

Kommentarer
Marre säger:

Du vet hur det är med mig och recept, efter behag:) Men jag lovar att skriva ner hur jag gör den här gången.
Kan säga att rödbetssalladen gör jag bara på crème fraîche och majonäs med rödbetor och lite hackat äpple smakar av med salt och peppar.

Svar: Goodie :-)
Puss
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-08 | 20:51:12

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback