Chokladfondant och vaniljpannacotta

Nu har turen kommit till efterrätten. Denna kombination tillkom eftersom jag och mamma inte kunde enas om vad som skulle serveras till efterrätt. Mamma ville ha fondant. Jag ville ha pannacotta. Tillslut kom vi fram till att det är ju bara jul en gång om året, så varför begränsa sig? :-)
 
Vi gjorde alltså både och. Pannacottan gjorde vi i en ugnsform och skar sedan i kuber och använde som dekor/tillbehör till fondanten.
 
Detta kräver så klart nåt fräscht. Hallon, blodapelsiner, granatäpplen fick bli tillbehör. I föräldrarnas frys hittade jag även lite boysenbär från deras trädgård. Och mamma hittade knäckflarn. Som sagt... Varför begränsa sig? Det är ju inte vad man äter mellan jul och nyår som spelar roll för figuren, det är vad man äter mellan nyår och jul som har betydelse...
 
 
Pannacotta i kuber
Första gången jag åt pannacotta var det Anna / á la Hassel som bjöd på det. Eftersom jag själv aldrig lagat pannacotta så letade jag rätt på ett av hennes recept och minskade lite på grädden och ökade upp mängden gelatin eftersom vi skulle ha en fast pannacotta som kunde skäras i kuber. Originalreceptet, som är anpassat efter en mindre fast pannacotta som serveras i glas, innehåller 5 dl grädde och 2,5 gelatinblad.
 
4,5 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
1 vaniljstång
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad

  1. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 minuter.
  2. Koka upp vispgrädden med socker, snittad urskrapad vaniljstång (vaniljmärgen blandar du givetvis ner i grädden) och vaniljsocker.
  3. Tag upp gelatinbladen och låt dem rinna av något, smält ner dem i den heta grädden. Ta upp vaniljstången och låt blandningen svalna något.
  4. Häll upp pannacottan i en ugnsform med platt botten, ställ den kallt att stelna minst 3 timmar, gärna över natten. Kom ihåg att plasta över dem så det inte blir skinn på pannacottan eller att den tar smak av nåt i kylen.
    HIT kan man förbereda.
  5. Skär pannacottan i kuber precis innan servering.
 
Chokladfondant
Testade bak- och dessertchokladen som jag fick hemskickat från Lindt före jul till detta recept. Även receptet kommer från Lindt. Varken jag eller mamma hade gjort fondant tidigare men det gick finfint. Receptet räcker till 5-6 portionsformar. Det är en bra idé att räkna med 5-6 formar till fyra personer... Det är nämligen fiffigt att ha en extraform och kunna vända upp för att kolla att fondanten kommit till rätt stadium av kladdighet.

200 gram mörk choklad 70% (150 gram till smeten, 50 gram som bitar i formarna)
180 gram mycket mjukt smör
1 dl socker
1 dl mjöl
3 hela ägg
3 äggulor
en nypa salt
 
Portionsformar i porslin.
ca 20 gram smör att smörja formarna med
ca 1 dl socker att "bröa" formarna med.
  1. Smält 150 gram choklad över vattenbad eller i micron.
  2. Tillsätt smör, socker och salt. Rör till en slät smet.
  3. Tillsätt äggen, äggulorna och mjölet och blanda igen.
  4. Smöra formarna. Sockra insidan.
  5. Fyll formarna till ca tre fjärdelelar med smet. Pilla in en ruta choklat i mitten av varje form.
  6. Ställ formarna i frysen i minst tre timmar (men längre tid går skitbra - plasta in dem om de ska stå ett par dagar...)
    HIT kan man förbereda
  7. Grädda fondanten precis innan servering. Ta formarna direkt från frys till ugn. Fondanten ska gräddas i 200 grader i 15-20 minuter beroende på formarnas storlek. Vi gjorde fem portionsformar och i mammas ugn blev 16 minuter perfekt.
Filéa 3 blodapelsiner. Gör en sås på 300 gram passerade hallon, 1 msk vaniljsocker och pressa även det som blir kvar av apelsinerna och skalen efter att de filéats ner i såsen. Värm och red av med lite potatismjöl.
 
Upplägg och sånt: Häll upp såsen på portionsfat, stjälp upp den varma fondanten. Lägg dit pannacottakuber, bapelsinfiléer och granatäppelkärnor. 
 
I ärlighetens namn blev denna dessert lite för mycket "extra allt deluxe". Varje del var supergod. Men när vi redan hade en förrätt och en varmrätt i magen blev det för stort och för mycket. Så testa gärna fondant + hallonsås, eller pannacotta + hallonsås. Eller vad tusan... Testa gärna hela upplägget, men var beredd på att somna riktigt skönt i soffan efteråt haha!

Kommentarer
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Det här måste vara det enda i världen som blivit bra när man mötts på halv vägen;)
Ser läckert ut! Chokladfondant är min favorit!

Svar: Haha ja kompromisser är fina saker ibland. Men i ärlighetens namn blev det lite FÖR mastigt.. Supergott, men för stora portioner :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 00:26:12
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Katarina säger:

Chokladfondant är en favorit och jag brukar servera vaniljglass till! Gott ser det ut! Kram

Svar: Mmm vaniljglass funkar ju alltid!!Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt!
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 04:57:05
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Melody säger:

Kanske man kan hoppa över förrätten eller både förrätten och varmrätten och bara ta den här desserten? Nej, nog ingen bra idé, men
eftersom jag inte får äta choklad så kan matte ta den och jag tar pannacottan. Resten delar vi på.
Vi önskar dig ett gott slut på året och tackar för alla dina fina inlägg och recept som du bjudit på sedan vi började följa dig.
Puss från din trogna följare Melody,
matte hänger förstås med på hälsningen!

Svar: Haha och jag är en sån som heller käkar förrätt än dessert (om jag måste välja...) Gott nytt år!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 07:52:16
Bloggadress: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Leo säger:

Beundrar din kreaktivitet. Verkligen.

Svar: Haha detta vet jag inte om det tillkom pga kreativitet. Jag tror att det var mest tjurighet. Eller "tjurdda" som vi säger i Ångermanland.
Önskar dig, MammaMia och Lillen ett gott slut och ett gott nytt!
Kram på dig
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 09:58:24
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Therese säger:

Ha ha jag gillar ert tänk! Varför begränsa sig liksom då julen faktist bara är en gång per år?!?! ;-D Gott såg det ut dessutom. Ösnakr dig ett gott slut, själv ska jag åka i väg å hämta en tårta, för att bak eget m'ktar jag itne med då jag har sockerförbud.... ;-P KRAM

Svar: Mmm jag ska köra igång jag med - men jag avvaktar det nya året, känns lite hopplöst att köra igång nu, men sen blir det!Ha en fin dag och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 10:36:06
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback