Röda vinbär, rabarber, citron och vanilj

Dags för variation i bären. Jag brukar alltid se till att tajma sommarbesöket hos föräldrarna med mognadsgraden på de röda vinbären. I år misslyckades jag med det, men det är tur att Janne och Anitas bär var mogna, och att jag fick gå dit och snatta. Tack!
 
En favorit är att göra saft på rödvinbär och rabarber. Receptet kommer ursprungligen från en av mammas 30 år gamla kokböcker; Skördefest av Siv och Key L Nilsson. Jag har omarbetat det lite och så här blev det denna gång:
 
Blandsaft på rödvinbär och rabarber
ca 3,5 liter färdig saft.
 
Första kokningen:
1,5 kg rödvinbär
1,5 kg rabarber
2,5 liter vatten
1 citron
½ vaniljstång
 
Till varje liter avrunnen saft:
7 dl socker           (totalt ca 2-2,5 liter)
(konserveringsmedel)
 
Gör så här:
  • Rensa bären (de behöver dock inte repas) och lägg i en stor gryta. Tvätta rabarbern och skär i 2 cm långa bitar och lägg i grytan.
  • Dela vaniljstången och lägg ner i grytan.
  • Slå på vatten och koka på svag värme under lock tills bär och rabarber avgivit saft. Hjälp till med en mosstöt för att få ut maximalt med saft. Tillsätt citronsaften precis i slutet.
  • Slå upp massan i silduk och låt saften självrinna i några timmar eller över natten.
  • Mät saften och slå tillbaka den i (den diskade...) grytan. Tillsätt sockret och koka upp.
  • Skumma ytan noga och koka saften i ytterligare 15 minuter. Rör om så att sockret smälter.
  • Ta av grytan från värmen. 

Om saften ska frysas: Låt saften svalna. Fyll upp på halvlitersflaskor, men fyll inte hela vägen upp - den sväller ju i frysen...

Om saften ska konserveras: Tillsätt konserveringsmedel enligt tillverkarens anvisningar. Häll upp på sterila flaskor och förslut.


Kommentarer
Katarina säger:

Så fräscht! Jag har inte smakat på en blandning av rabarber och vinbär, men nog enskilt! Låter gott!

Svar: Åh den är jättegod. Om det går att få tag på i hongkong så rekommenderar jag att du testar.
Annars kan du ju alltid maila en länk till en mamma eller syster eller så, och hoppas på provsmakning nästa gång du drar hemåt... ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-03 | 03:58:51
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Oj oj så du syltar, saftar och står i!!! Har plockat både hjortron å blåbär i helgen så nått av dina blåbärstips kan ajg nog tänkas testa... å jag blir ju givet nyfiken vad du fyndat hos din mamma och på auktioner, visa!!! ;-D

Svar: Jodå, det kommer. Det kommer :-) Gör marmelad vettja!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-05 | 18:28:22
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Jenny säger:

Vilken spännande kombination :)!! Verkar jätte gott!

Svar: Ja, den är verkligen klockren! Du borde testa den, väldigt fräsch!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 18:52:37
Bloggadress: http://cookiesndreams.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback