Pepparkaksrulltårta med lingon

Jag vet att det är tidigt. Men det är höst i luften och juldjävulen har börjat vakna, och jag har börjat längta efter smakerna. Och dofterna. Eftersom resten av världen tycker att man ska vänta till typ november så finns det inte mycket annat att göra än att ta saken i egna händer.

Så jag fortsatte baka rulltårtor. Börjar faktiskt få in snitsen på mammas paradgren, ska bara lära mig att rulla dem lite tightare så blir det nog bra! Det blir i alla fall gott! Och det doftade underbart...
 
 
Lingonfyllning:
150 gr rumstempererad Philadelphiaost
70 gr rumstempererat smör
2 dl florsocker
 
2 dl frysta, tinade lingon
 
Gör så här:
  • Blanda ihop allt utom lingonen till en slät creme. Blanda sedan in lingonen.
  • Låt stå i rumstemperatur tills det är dags att montera ihop rulltårtan.
 
Rulltårtsbotten:
3 ägg
2 dl socker
0.5 dl vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk pepparkakskryddor
Ytterligare lite strösocker till den färdiga kakan.
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vatten.
  • Blanda mjöl och bakpulver, och vänd ner detta i smeten.
  • Häll ut det på plåten och grädda i 7 minuter (eller tills den är färdig...)
  • Vänd upp på ett nytt, sockerbestrött, bakplåtspapper .
     
Montering av rulltårtan:
  • Låt rulltårtsbotten svalna något.
  • Bred sedan ut lingonfyllningen.
  • Rulla ihop tårtan från långsidan.
  • Låt den ligga några timmar i kylen innan servering.

Kommentarer
Katarina säger:

Ja, tack! Kan tänka mig den ljuvliga doften!

Svar: Kommer du förbi så bjuder jag på fika :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-23 | 13:03:36
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
tomtemor säger:

Pepparkakskryddorna då ?

Svar: Tack söta mamma! Nu är det rättat :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-23 | 13:09:03
Maries strålande jul säger:

Fniss, jag funderade också på att baka en pepparkaksrulltårta häromdagen men fick ägna kvällen åt annat. Men visst börjar man längta efter dofterna! Jag brukar ju även tjuvstarta med lite pepparkakskrydda i en äppelpaj.

Svar: Åh det var ju en toppenide! Varför nöja sig med att bli på kanelen?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-23 | 17:51:06
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Detta är en favvis här med, sist testade jag att göra den i form av Whoppies ist, dvs runda klickar som gräddas och monteras ihop med fyllning emellan, typ som macrons fast med sockerkakesmet :-D Inte dumt! KRAM

Svar: Åh det var ju super! Den iden snor jag
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-24 | 09:44:11
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Ulla säger:

Nu är det översatt till finska (med en liten modifikation) och orginalet naturligtvis länkat) Helt underbart recept!

Svar: Ahh vad kul att du testat receptet :-) Håller med om att det är en höjdare! Tack för länken :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-25 | 15:39:32
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi/
Thischristmas säger:

Åååååh vad gott :D :D :D

Svar: Fantastiskt gott faktiskt! Testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-25 | 20:46:15
Bloggadress: http://Thischristmas.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback